מאת: פרופ’ אסא כשר
האומרים “קריאת שמע” משמיעים אותה שוב ושוב בתפילותיהם. פעמים אחדות ביום, מאות פעמים בשנה, אלפי פעמים מאז נעשו “בר-מצוה” או “בת-מצווה”. האם משמעות הפסוק “שְׁמַע יִשְֹרָאֵל יְהוָֹה אֱלהֵינוּ יְהוָֹה אֶחָד” (ד) הולכת ומעמיקה במהלך השנים בהן אותו אדם חוזר ומשתמש בפסוק הזה בתפילותיו?
אין לי מושג מה משמעות המילה “אחד” בתפילתו של אדם, כשאני רואה אותו מניח את כף ידו הימנית על עיניו, שומע אותו מדגיש את האות הגדולה דל”ת במילה “אחד” שבסוף הפסוק. אף פעם לא מלאני לבי לשאול מישהו על מה חשב כשאמר את “קריאת שמע”, אבל לפעמים אני שואל את עצמי מה הייתי אומר, אילו מלאו לבו של חבר טוב לשאול אותי על מה אני חושב כשאני אומר את הפסוק הראשון ב”קריאת שמע” בבית הכנסת. יש לי תשובה מן המוכן והנה היא:
אין לי מושג מה משמעות המילה “אחד” בתפילתו של אדם אחד, אבל יש לי מושג בדבר משמעות המילה “אחד” בתפילות המקבילות של בני אדם שונים: המשמעויות רבות ושונות. כשם שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות, וכך דעותיהם שונות ומשונות גם בדבר האלוהות שהם מכבדים ועובדים. דוגמה: ספרי הגות דתית שכתבו “מאמינים בני מאמינים” מבני עמנו יוצרים קשת מגוונת מאוד של תפיסות אלוהות שונות.
בעשרת הדיברות שמענו “לא תַעֲשֶֹה לְךָ פֶסֶל כָּל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ: לא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלא תָעָבְדֵם” (ה, ח-ט). שלוש סכנות יוצרים הפסלים והתמונות: “לא תעבדם”, פירושו לא תיתן לאף אחד מהם עצמו מעמד של אלוהות. “לא תשתחווה להם”, פירושו לא תכבד את האלוהות שאף אחד מהם מייצג, שאינה הוא עצמו, אלא משהו בשמים או בארץ או במים. וחשוב מכל, “לא תעשה לך פסל כל תמונה”, פירושו לא תחשוב על אלוהי אברהם, אלוהי יצחק ואלוהי יעקב בעזרת דימוי מוחשי, פסל של “סבא זקן בשמים”, תמונה כלשהי של אדם.
מכאן עולה המשמעות של הפסוק והמשמעות של המילה “אחד” בתוכו. הפסוק אינו הכרזה בדבר העובדות, אלא קריאה של דרישה, של חובה דתית: חרף כל התמונות השונות שיש לבריות בדבר האלוהות שבתורה ובתפילה ובאמונה, כולן אמורות להוביל אל אותה אלוהות. גם אם מלאה הארץ תפיסות אלוהות שונות, באורח החיים הדתי יש הנחה מעשית, עמוקה ויציבה, שכל התפיסות הללו מובילות אל אותה אלוהות, אל אותו “אחד”.
אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה, אוניברסיטת תל-אביב, חתן פרס ישראל לפילוסופיה
____
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
פרסם תגובה