הרהורים על פרשת וארא | אפרת גרבר-ארן
19-01-2023 | עדי רומם
איפה השכל שלך?
אין ספק, האיבר הפעיל ביותר אצל פרעה היה הלב, הוא מופיע 17 פעמים בהקשר אליו. רק בפרק שלנו הוא שולח מגפות אל לבו (“אֲנִי שֹׁלֵחַ אֶת-כָּל-מַגֵּפֹתַי אֶל-לִבְּךָ”) וברגע האחרון פרעה בעצמו מכביד את לבו.
מאת: אפרת גרבר-ארן
מה זה הלב הזה? כיום אנו מייחסים ללב את עולם הרגש. אך נראה שבתורה הייתה ללב משמעות קצת שונה. הלב חושב – “וְכָל־יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ” (בראשית ו, ה) וגם חכם – “כָּל־חַכְמֵי־לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה” (שמות כח, ג) ובספר דברים משה גם מסביר לנו שמטרת הלב היא בעצם לדעת – “וְלֹא־נָתַן ה’ לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ” (כט, ג).
עולה שבניגוד לשימוש הרווח כיום במילה “לב”, בתורה הלב היה משכן החכמה והדעת. יותר דומה לאופן שבו אנו משתמשים כיום במונח “מוח” ואולי זה לא בדיוק “מוח”, אלא משהו אחדותי יותר, הרמוני, מקום של מפגש בין השכל והרגש, החלק בגוף שמניע את החכמה, אך גם את האהבה.
אולי בתקופה שבה נכתב התנך לא הפרידו כל כך בין השניים. אולי אם היו מפרידים בין שכל לרגש – פרעה היה משחרר את עם ישראל כבר אחרי מכת דם, הוא היה מבין ב”שכל” שההתעקשות שלו היא חסרת משמעות, והרגש לא היה גורם לו להתנהג בכזו טיפשות.
אבל אולי אם גם אז היו מפרידים בין חכמה ואהבה, היינו נשארים במצרים עד היום. היינו בוחרים להישאר שם בגלל הבשר והדגים, ושוכחים לרגע את האהבה ואת התקווה. ואולי…
אפרת גרבר-ארן, אנליסטית בהייטק ומנחה סדנאות כתיבה, עסקה במחקר מדרש ומגדר
פרסם תגובה