זה לא מלך, זה מקל

17-08-2023 | עדי רומם

מצד אחד שֹוֹם תָּשִֹים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, ומצד שני הסתייגות מופגנת מכל מוסד המלוכה

להיות עם ולהרגיש בלי. כך נראים הפסוקים המתארים את מינוי המלך. מצד אחד – “שֹוֹם תָּשִֹים עָלֶיךָ מֶלֶךְ אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָֹה אֱלהֶיךָ בּוֹ” (טו) ומצד שני הסתייגות מופגנת מכל מוסד המלוכה. מן ניסיון להחזיק את החבל בשתי קצותיו – אי אפשר בלי המלך, אך גם אי אפשר אתו.

שני הקצוות הללו באים לידי ביטוי גם בהמשך, בחז”ל ובפרשנים. סוגיית התלמוד במסכת סנהדרין מבטאת היטב את היחס האמביוולנטי למלך.

הסוגיה פותחת בסמכויות המלך ומיד עוברת לשאלה העקרונית – מלך, מצווה או לא?

מהעבר אחד ר’ יהודה הסבור שמינוי מלך הוא מצווה: “ג’ מצות נצטוו ישראל בכניסתן לארץ, להעמיד להם מלך ולהכרית זרעו של עמלק ולבנות להם בית הבחירה”. מהצד השני ר’ נהוראי הקובע כי “לא נאמרה פרשה זו אלא כנגד תרעומתן”.

סוגיית התלמוד לא מסתיימת בהצגת המחלוקת, היא ממשיכה, ובידיים עדינות מובילה אותנו אל הסוף, אל העיקר. היא מתארת את בקשת המלך בימי שמואל, וגם כאן המטוטלת נעה מצד לצד – המלך רצוי או לא רצוי, בקשו כהוגן או שלא כהוגן?

הסוגיה ממשיכה ודנה בשאלה מהו הדבר הראשון שעל העם לעשות – להכרית זרעו של עמלק, לבנות את בית הבחירה או למנות להם מלך? וקובעת – קודם כל מלך. עכשיו נראה כי המטוטלת נעה בבירור לכיוון המלך. ודאי מלך, ובמקום הראשון!

כעת מגיעה הסוגיה אל שיאה. אל שולחן הדיונים מובאת דמותו של המלך הגדול – שלמה המלך. אומר ריש לקיש:
“בתחילה מלך שלמה
על העליונים שנאמר (דברי הימים א כט, כג) וישב שלמה על כסא ה’
ולבסוף מלך על התחתונים שנאמר (מלכים א ה, ד) כי הוא רודה בכל עבר הנהר מתפסח ועד עזה…
וכשם שמלך על תפסח ועל עזה כך מלך על כל העולם כולו
ולבסוף לא מלך אלא על ישראל שנאמר…
ולבסוף לא מלך אלא על ירושלים שנאמר…
ולבסוף לא מלך אלא על מטתו שנאמר (שיר השירים ג, ז) הנה מטתו שלשלמה וגו’
ולבסוף לא מלך אלא על מקלו שנאמר (קהלת ב, י) זה היה חלקי מכל עמלי”.

שלמה המלך החל כמלך על כל העולם וסיים כשרק מקלו בידו.

כך, אחרי תנועות מטוטלת מצד לצד – כן מלך, לא מלך, חושפת הסוגיה את יחסה אל המלך, את יחסה אל הכוח. הכוח – משאת הנפש של ההמונים – הוא שברירי כל כך, זמני כל כך, עד שהתבוננות קצרה אל מעבר לתפאורה וגילויי השררה תגלה שהכל חזיון תעתועים. זה לא מלך, זה מקל.

דניאל שרשבסקי, מלמד מקרא ומדרש במסגרות שונות. חבר מערכת 929.

____

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות