חינוך עושים מקרוב

14-01-2022 | אריה ברנע

מאז התחלנו להתנסות השנה בלמידה מרחוק קמו נביאים המתארים בפנינו את העתיד הלימודי: ניתן ללמוד פיזיקה וספרות גם ללא נסיעה לבית-הספר ובחזרה. אם תתמקד מערכת החינוך בלמידה ממוחשבת, נעבור באמת למאה ה-21 וננצל את הטכנולוגיה כראוי. מאמר זה מציע חשיבה מחודשת על הסוגיה בטרם נחזיר את בתי הספר לפעילות בנוסח ישן או חדש.

לכאורה, שלושה שיקולים לפנינו: בריאותי, השגחתי וכלכלי. בהנחה שהדבר יהיה אפשרי בריאותית נחזיר ללמידה פיזית את תלמידי הגן, בית-הספר היסודי והחינוך המיוחד תחילה, שהרי הם זקוקים להשגחה מתמדת. המורים ישובו להשגיח עליהם, וההורים ישובו לעבודה ויניעו את גלגלי המשק. אבל ראוי שניזכר בתפקידה הבסיסי של מערכת החינוך כדי לקבוע לאורו אם עבודתה של מערכת זו תיעשה בעיקר מרחוק או בעיקר מקרוב.

     למידה ממוחשבת מכינה אותנו לשעת חירום בריאותית, בטחונית ותחבורתית בעתיד. היא מוסיפה הבנה טכנולוגית ונטייה חדשנית. היא מהווה דרך למידה המתאימה במיוחד לחלק מהתלמידים. ניתן לפתחה ולעשותה פעילה ומשתפת. היא גורמת להורים, הרתוקים לביתם, לראות את המורה בעבודתו ולהעריכו יותר. היא מאפשרת להורים גם לתרום לשיעור מעת לעת ולהדק את הקשר ביניהם לבין המורים. היא מתרגלת כללי נימוס הקשורים לדיון בציבור. 

      אולם ישנם תלמידים שדרך למידה זו מתאימה להם הרבה פחות, ממש כמו חלק מהמבוגרים. כפי שההתעלמות מהמחשבים גורמת עוול לתלמידים לא-מעטים, ראיית המחשב כאמצעי הלימוד היחיד מקשה מאוד על אחרים. הלמידה צריכה להיות מגוונת.

     למידה מרחוק גובה מחיר חברתי: לחלק מהמשפחות במצוקה אין כלל מחשב, ולא תמיד מהווה מכשיר הטלפון הנייד מענה הולם. משפחות מרובות ילדים מתקשות להשגיח על כל ילדיהן ולוודא שהם לומדים באופן רצוף. תלמידים בעלי קשיים בתחומי התפקוד והמשמעת העצמית עלולים לנשור מהלימודים, והרי הם אלה הזקוקים לתמיכה יותר מאחרים.

     המחיר החינוכי כבד לא פחות: מערכת החינוך מיועדת לא רק למסירת חומר לימוד, אלא גם, ובעיקר, לפיתוח האישיות והערכים. רק מפגש פיזי של החברה הצעירה בכיתה, בחצר ובטיול יכול לזמן פיתוח של מלוא כישורי החיים. רק מפגש פיזי של מחנכים ושל תלמידים יכול לאפשר נוכחות במרחב משותף, מבט ישיר ולחיצת יד, טפיחה על השכם וחיבוק המביע אמון ועידוד. זו הדרך למתן מענה על הצרכים הרגשיים ולביצוע התפקיד החינוכי במלואו. חיבוק של מורה ותלמיד חשוב כמעט כמו חיבוק של הורה וילד, אלא-אם-כן גם את גידול הילדים נבצע בזום.

     סוגיית הקשר הפיזי בין מורה לתלמיד עלתה לאחרונה לדיון לא כמהות חיובית, אלא רק כבעיה המעיבה על היכולת לקיים “ריחוק חברתי” עם ילדי החינוך המיוחד. אפשר להתרשם שרצונו של ילד כזה לכרוך ידיו סביב מותניו/ה של המורה האהוב/ה הוא תקלה, ולא נטייה חיונית המרבה אהבה בעולם. עוד מעט-קט נבקש ממכון-וייצמן לפתח חיסון נגד הצורך בחום אנושי.

     טוב הדבר שנקיים גם בעתיד מידה מצומצמת וקבועה של למידה ממוחשבת. אבל, בכפוף לשיקול הבריאותי, חשוב שנזכור: ללמד אפשר גם מרחוק, אבל לחנך אפשר מקרוב בלבד.

 הכותב הוא יושב ראש המועצה למנהיגות חינוכית, לשעבר מנהלם של ארבעה בתי ספר על-יסודיים

לבלוג של אריה ברנע לחצו כאן

שייך לקטגוריה: אקטואליה, מנהיגות וערכים,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

בין שואה לתקומה

הימים שבין יום השואה ויום העצמאות הם ימים קשים. בעת…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

חשיפת מיתוס פצצת הזמן הדמוגרפית הערבית

המציאות הדמוגרפית טופחת על פני נביאי הזעם הדמוגרפי הטוענים –…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

במסר לאיראן על ישראל לחתום פרק מביש בתולדותיה

המסר לאיראן שנועד לאפשר לה “מרחב הכחשה” הוא שיאה של…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מדינה תחת הריסות מגדל הפונזי של מדיניות ביטחונית של הרתעה

הנחת היסוד במדיניות הביטחון של העשורים האחרונים שישראל מרתיעה את…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

אדוני, שר הביטחון, להחלטתך!

הדרג הטקטי מפעיל את כוחותיו ברצועה לאור תורת צה”ל שמתמקדת…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מציאות חלופית מתנגשת במציאות המזרח התיכון

מאז השתלטות האייתולות על איראן בפברואר 1979 ועד היום –…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

על המערב להקשיב מה יש לעם היהודי לומר לו

המערב הדמוקרטי שהזדעזע (ובצדק) מהריגתם בשוגג של עובדי הסיוע ההומניטרי…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

בושה

ציבור שלם זועק מדי מוצאי שבת בקפלן את המילה בושה!…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

ישראל נזרקה מתחת לגלגלי האוטובוס של טהרן ועל ארה”ב לחלצה משם

בניגוד למתקפות טרור של בודדים, מתקפת חמאס, היא המתקפה הצבאית…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

סגנית הנשיא האריס טועה: ברפיח יש פתרון הומניטרי הנמצא משני עברי הגדר

השגת מטרת המערכה ברצועה נמצאת בהישג יד: הסרת האיום שחמאס…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

כיצד חרב “חרבות ברזל” את יחסי ישראל – ארה”ב

ישראל יצאה למערכה ברצועת עזה כשעוצמתה הצבאית והיחב”לית טעונה בתמיכה…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

ניפוח מלאכותי של הדמוגרפיה הפלסטינית 2024

מפקד האוכלוסין הפלסטיני מנופח מלאכותית (ומהודהד ע”י הממסד הישראלי ללא…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות