לכאורה, שלושה שיקולים לפנינו: בריאותי, השגחתי וכלכלי. בהנחה שהדבר יהיה אפשרי בריאותית נחזיר ללמידה פיזית את תלמידי הגן, בית-הספר היסודי והחינוך המיוחד תחילה, שהרי הם זקוקים להשגחה מתמדת. המורים ישובו להשגיח עליהם, וההורים ישובו לעבודה ויניעו את גלגלי המשק. אבל ראוי שניזכר בתפקידה הבסיסי של מערכת החינוך כדי לקבוע לאורו אם עבודתה של מערכת זו תיעשה בעיקר מרחוק או בעיקר מקרוב.
למידה ממוחשבת מכינה אותנו לשעת חירום בריאותית, בטחונית ותחבורתית בעתיד. היא מוסיפה הבנה טכנולוגית ונטייה חדשנית. היא מהווה דרך למידה המתאימה במיוחד לחלק מהתלמידים. ניתן לפתחה ולעשותה פעילה ומשתפת. היא גורמת להורים, הרתוקים לביתם, לראות את המורה בעבודתו ולהעריכו יותר. היא מאפשרת להורים גם לתרום לשיעור מעת לעת ולהדק את הקשר ביניהם לבין המורים. היא מתרגלת כללי נימוס הקשורים לדיון בציבור.
אולם ישנם תלמידים שדרך למידה זו מתאימה להם הרבה פחות, ממש כמו חלק מהמבוגרים. כפי שההתעלמות מהמחשבים גורמת עוול לתלמידים לא-מעטים, ראיית המחשב כאמצעי הלימוד היחיד מקשה מאוד על אחרים. הלמידה צריכה להיות מגוונת.
למידה מרחוק גובה מחיר חברתי: לחלק מהמשפחות במצוקה אין כלל מחשב, ולא תמיד מהווה מכשיר הטלפון הנייד מענה הולם. משפחות מרובות ילדים מתקשות להשגיח על כל ילדיהן ולוודא שהם לומדים באופן רצוף. תלמידים בעלי קשיים בתחומי התפקוד והמשמעת העצמית עלולים לנשור מהלימודים, והרי הם אלה הזקוקים לתמיכה יותר מאחרים.
המחיר החינוכי כבד לא פחות: מערכת החינוך מיועדת לא רק למסירת חומר לימוד, אלא גם, ובעיקר, לפיתוח האישיות והערכים. רק מפגש פיזי של החברה הצעירה בכיתה, בחצר ובטיול יכול לזמן פיתוח של מלוא כישורי החיים. רק מפגש פיזי של מחנכים ושל תלמידים יכול לאפשר נוכחות במרחב משותף, מבט ישיר ולחיצת יד, טפיחה על השכם וחיבוק המביע אמון ועידוד. זו הדרך למתן מענה על הצרכים הרגשיים ולביצוע התפקיד החינוכי במלואו. חיבוק של מורה ותלמיד חשוב כמעט כמו חיבוק של הורה וילד, אלא-אם-כן גם את גידול הילדים נבצע בזום.
סוגיית הקשר הפיזי בין מורה לתלמיד עלתה לאחרונה לדיון לא כמהות חיובית, אלא רק כבעיה המעיבה על היכולת לקיים “ריחוק חברתי” עם ילדי החינוך המיוחד. אפשר להתרשם שרצונו של ילד כזה לכרוך ידיו סביב מותניו/ה של המורה האהוב/ה הוא תקלה, ולא נטייה חיונית המרבה אהבה בעולם. עוד מעט-קט נבקש ממכון-וייצמן לפתח חיסון נגד הצורך בחום אנושי.
טוב הדבר שנקיים גם בעתיד מידה מצומצמת וקבועה של למידה ממוחשבת. אבל, בכפוף לשיקול הבריאותי, חשוב שנזכור: ללמד אפשר גם מרחוק, אבל לחנך אפשר מקרוב בלבד.
הכותב הוא יושב ראש המועצה למנהיגות חינוכית, לשעבר מנהלם של ארבעה בתי ספר על-יסודיים
פרסם תגובה