יישוב המחלוקות שבנפש | פרופ’ אסא כשר

27-04-2023 | עדי רומם

לאחר חצי ספר שעוסק בקרבנות, עם הוראות מדויקות ביחס לכל סוג וסוג, מביעה התורה, בפרשה, את יחסה אל הדם. ראשית מובא האיסור החמור לאכול דם. ואז את ההנחיות לטיפול בו – “וְשָׁפַךְ אֶת דָּמוֹ וְכִסָּהוּ בֶּעָפָר”. פרופסור אסא כשר רואה בציד הבשר, מחלוקת פנימית שבין אדם לבין עצמו.

“ואיש איש מבני ישראל ומן הגֵר הגר בתוכם אשר יצוד ציד חיה או עוף אשר יאכל ושפך את דמו וכסהו בעפר”.

לכאורה, לפנינו פסוק צדדי. בשולי פרשיות מלאות וגדושות בדבר סדרי הקרבנות, לפנינו פסוק בדבר היחס הראוי לדם שנשפך מחיה או מעוף שניצודו לשם מאכל.

לאמִתו של דבר זהו פסוק מרכזי, המראה לנו את הדרך הראויה, במצבים האנושיים, הרבים כל כך, של מחלוקת פנימית שבין אדם לבין עצמו. אלה המצבים שבהם אדם רוצה לאחוז בזה וגם מזה לא להניח את היד, שעה שהדבר אינו אפשרי בשום אופן. חדשות לבקרים הרצון שלנו הוא זירה של סכסוך פנימי, במה עצובה של רצונות שאינם עולים בקנה אחד.

הפתרון העממי של דילמה, של סתירה בין רצון אחד לרצון אחר, הוא חלקי ורדוד. כך מלמד אותנו הפסוק שלנו. לפי הפתרון העממי, כל מה שצריך לעשות הוא להכריע בין הרצונות ולממש אחד מהם, את הרצון החזק מבין השניים.

אדם מעוניין לצוד יונה כדי לאכול את בשרה. הוא מתאר לעצמו את הסעודה שבה תערב לחכו מנת בשר היונה. כדי שיוכל ליהנות מהסעודה, צריך לצוד את היונה, למלוק את ראשה, לראות את דמה נשפך, לבתר את גופתה, לראות עוד דם נשפך, לנקות אותה מן הנוצות שבחוץ ואיברים שונים שמבפנים, לראות עוד ועוד דם נשפך. האדם היה רוצה גם ליהנות מבשר היונה וגם לא לצוד את היונה ולראות את דמה נשפך, אלא שאין דרך להחזיק בהנאת האכילה וגם מן הסלידה הטבעית מתמונת הדם הנשפך לא למשוך את היד.

הפתרון העממי אומר לציד לאכול מבשר היונה ולהתעלם מהדם הנשפך, כאילו לא היה ולא נשפך. הפסוק מדריך אותנו לנהוג באופן אחר, מורכב ורגיש: לא להתעלם מהדם הנשפך, אלא לבטא את היחס הראוי לכל היבט שלילי של הציד. לכסות את הדם בעפר אין פירושו להתעלם מן הדם הנשפך. אדרבא, לכסות את העפר, פירושו לתת את הדעת לא רק על הרצון החיובי, המכריע – לאכול, אלא לתת את הדעת גם על הרצון השלילי, החלש, לא לשפוך דם.

בסיפור הפשוט והעצוב של ציד היונה, היחס השלילי בא לידי ביטוי סמלי בכיסוי הדם. בהרבה מקרים אחרים, היחס השלילי לתוצאות המעשה האנושי חייב להתבטא במאמץ מתמיד למזער את הנזקים.

אסא כשר הוא פרופסור אמריטוס לאתיקה מקצועית ולפילוסופיה, אוניברסיטת תל-אביב, חתן פרס ישראל לפילוסופיה.

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת וישב – שווים ושווים יותר

“הפליה, ידענו, היא הרע-מכל-רע”, כתב השופט מישאל חשין. כך בזמן…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וישלח – מתנשקים ובוכים

בכיינים גדולים אבותינו. משגעים זה את זה ויוצרים שנאת עולם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויצא – לפעמים אנחנו יעקב, לפעמים ישראל

בשונה מהמקרה של אברהם ושרה, השם הישן לא נדחה, וגם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תולדות – לא הכול סחיר

עשיו לא הבין שהבכורה אינה סחורה שניתן לוותר עליה תמורת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת חיי שרה – היהודי הנודד, היהודי הקרוע

לאחר שנים שבהן הוא חי בארץ הזו שאליה שלח אותו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וירא – ילדים אינם נולדים ומאכלת בלִבם

יצחק ואברהם לא יצאו שלמים מהר המוריה. הם יצאו רועדים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת לך לך – עוד נגיע לארץ חדשה

מדוע הלך אבי האומה? האם לפנינו איש ההולך בעקבות הבטחה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת נח – בובות על חוט שמחזיק הבורא

בכל פעם שבשמיים מופיעה קשת בענן מופיעה במוחי, בסוג של…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת בראשית: שנאת אחים – גזירת גורל?

סיפור קין והבל אחיו יסמן את הדרך לבאים אחריו בספר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וזאת הברכה – לדעת להישען

ההישענות היא תכונה אשר נגזלת מאתנו תדיר ברגע שאנו מתבגרים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת השבוע איך אפשר לשפר את הטבע?

על המשמעויות הטבעיות והמשמעויות ההיסטוריות במועדי ישראל

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת האזינו – שירתו של מנהיג מגמגם

האזינו לשירת הברבור של משה, שגם אחרי מאות שנים, המילים…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות