למה צ’רלי צ’פלין לא היה יכול לשרת בקודש?

04-05-2023 | עדי רומם

בספרי ילדים ובסרטי הנפשה אין פער בין פנים לחוץ, הטובים הם יפים, והרעים מכוערים להפליא. מדוע גם במקדש מבקש ה’ את שלמות המראה?

מאת: ד”ר חיותה דויטש

שני דברים לא יכולים בעלי מום לעשות – להקריב קרבן, ולהפוך למגישים קבועים בטלוויזיה.

הלב נחמץ: מילא להגיש בטלוויזיה, אבל להגיש לקב”ה?

באגדת היפה והחיה החמיץ נסיך יפה תואר פנים למכשפה מכוערת ורבת כוח, והיא העניקה לו את הכיעור שלה, כדי שיראה איך מרגישים בצד הלא מוצלח של החיים. הכיעור, הדיכאון, הפכו את החיה למפלצת רשעית, רק מבט עיניה של נערה טובה הצליח לחשוף את הלב הטהור והשבור המסתתר תחת מסכת הכיעור ההיא. האמנם מה שיכולה לעשות נערה פשוטה אחת, לא יכול לאפשר הקב”ה בכבודו ובעצמו? והלא רחמנא ליבא בעי – ה’ מבקש את הלב, ואין כמו לבו השבור של בעל המום, מדוע מבקש ה’ במקדשו גם את שלמות ההופעה והמראה?

מבט חטוף על ציורים בספרי ילדים, או בסרטי הנפשה (אנימציה), מראה כי הללו נענים למה שנראה כצורך של הילד בעולם שבו אין פער בין פנים לחוץ, עולם שבו הטובים הם יפים, והרעים מכוערים להפליא. אמנם יש פגם בחלוקה קבועה זו, מאחר שהיא מקבעת סטיגמות בעייתיות. עם זה, בשורשה היא מונעת מצורך ראשוני בהרמוניה. אגדת שבעת הקבצנים של ר’ נחמן מברסלב וסרטיו של צ’רלי צ’פלין, שייכים לעולם הפיכחון של המבוגרים: בסיפורים אלה, דווקא בעל המראה העקמומי עשוי להתגלות כישר והגון יותר מרבים אחרים.

מה שעובד בסיפורים חסידיים ובקולנוע רציני, לא מתאים לעולם של ייצוגיות וטקסים, עולם של כבוד והדר, שבו למראה מוקפד, בריא ומושלם יש חשיבות עליונה. אני מניחה שהדבר לא צריך להפתיע אותנו. הדוכסית קייט מידלטון יוצאת לבושה היטב ומאופרת שעות ספורות אחרי שילדה תינוקת-נסיכה, לא בגלל פחד הפפרצ’י, אלא משום כבוד בית המלוכה. בית המלוכה הבריטי הוא מוסד שהופעה ראויה ומראה תקין מכבדים אותו, ממש כפי שמראם ולבושם המוקפד של הכוהנים ושל המקריבים, מכבדים את בית ה’.

עם זה, כדאי להיזכר במחאתם של הנביאים נגד טקסיות ההקרבה החיצונית הזו, באותן תקופות שבהן היא השתלטה על המהות, ולהרהר שמא אי הנחת של לומדים בני זמננו באשר לפסילת ההקרבה של בעלי המומים, היא המשכה של מחאה זו ממש.

ד”ר חיותה דויטש היא סופרת ועורכת

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות