שנית, האמצעים הננקטים, כמו הפיכת מי היאור לדם וכתוצאה מכך הרג הדגה, אינם מתיישבים עם מה שאנחנו מכירים כדיפלומטיה של פיתוח ושל סיוע למדינות ועמים הזקוקים לכך כדי לשפר את תנאי חייהם ולהתמודד עם אתגרים כמו רעב, איכות מים ירודה ומדבור.
שלישית, להצגת ה'קייס' הצודק שלהם ושל עמם צמד האחים השליחים אינו מציג נימוקים רציונליים/עובדתיים אלא כל מיני מעשי קסמים סטייל אורי גלר. ניתן לציין לקולא שזה מה שפרעה דרש מהם. נסיבות מקילות מהווה גם הניסיון ארוך השנים שלי בדיפלומטיה. לצערי למדתי שפעמים רבות לעובדות ולרציונל אין משקל רב בקביעת עמדות ודעות.
אין לטעות: לעתים גם בדיפלומטיה יש מקום להפגנות כוח, הרמות קול ודפיקה הגונה על השולחן. עם זאת, זה לא מתכון מומלץ ל-'Plan A'.
ייתכן שאחרי ככלות הכול לא מתוארת כאן משימה דיפלומטית אמתית אלא שליחות מצוות אנשים מלומדה, לפרוטוקול (אצלנו קוראים לזה to go through the motions) רק כדי לפנות בהמשך את הבמה להפגנת היכולות של הגדול מכולם. במקרה כזה ההסתייגויות המקצועיות שלי בטלות.
פָּרָשַׁת בֹּא היא פרשת השבוע השלישית בספר שמות. היא מתחילה בפרק י פסוק א, ומסתיימת בפרק יג פסוק טז.
בפרשתנו סיפור יציאת מצרים שאנחנו מספרים לעצמנו כל שנה עם המשפחה בערב פסח: אכילת קרבן הפסח, השחרור משעבוד פיזי ורוחני, היציאה אל החירות והחיבור אל האל כעם חופשי.
פרעה עומד בסירובו לשחרר את עם העבדים והוא 'מגובה' במנה אלוהית נוספת של הכבדת לב "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ" (י, א). על מצרים ניחתות מכות נוספות: ארבה, הפוגע בכל צמחיית מצרים ששרדה את מכת הברד, ולאחריה שלושה ימים של "חושך מצרים". המכה העשירית והקשה מכולן, מכת בכורות, עוד תגיע בהמשך ובינתיים מצווה העם להכין את עצמו לקראת היציאה לחופשי: "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְכָל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מִשְׁכוּ וּקְחוּ לָכֶם צֹאן לְמִשְׁפְּחֹתֵיכֶם וְשַׁחֲטוּ הַפָּסַח׃ וּלְקַחְתֶּם אֲגֻדַּת אֵזוֹב וּטְבַלְתֶּם בַּדָּם אֲשֶׁר בַּסַּף וְהִגַּעְתֶּם אֶל הַמַּשְׁקוֹף וְאֶל שְׁתֵּי הַמְּזוּזֹת מִן הַדָּם אֲשֶׁר בַּסָּף וְאַתֶּם לֹא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח בֵּיתוֹ עַד בֹּקֶר" (יב, כא-כב).
באותו לילה בו מכה אלוהי העברים בכל בכורי מצרים, נולד מתוך אוסף העבדים הדואב עם חדש בעל זהות חדשה ואפילו חוויה תרבותית חדשה.
רפי שוץ הוא שגריר ישראל בנורווגיה.
___
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
פרסם תגובה