פרשת האזינו – שירתו של מנהיג מגמגם

20-09-2023 | עדי רומם

האזינו לשירת הברבור של משה, שגם אחרי מאות שנים, המילים שלה יציתו את דמיונם של משוררים וסופרים שיבחרו בציטוטים ההם, של המנהיג המגמגם, על מנת לעטר את יצירותיהם

הפרק שלנו נפתח בציווי: האזינו לשירת הברבור של משה, רגע לפני שהוא נפרד מצאן מרעיתו. אחרי החוקים, המצוות והמשפטים מגיעה השירה הזכה, הפואטית, מחולקת יפה-יפה, אריח על גבי אריח. שירה אלוהית הבוקעת מפה מגמגם. רגע לפני שמשה העייף עולה על הר נבו, משקיף אל עבר חלום שלא יתגשם, ועל עם שהולך אל הלא נודע, הוא מותיר אחריו מילים חצי-סתומות, חידתיות, המקפלות בתוכן מחזור היסטורי שלם של נחלה, חטא, גלות וגאולה. וגם אחרי מאות שנים, המילים הללו יציתו את דמיונם של משוררים וסופרים שיבחרו בציטוטים ההם, של המנהיג המגמגם, על מנת לעטר את יצירותיהם.

את הדרישה הזו של משה אני מבקשת להרחיב. כל אחד מאתנו צריך להיות מחויב לפתוח את לבו ונפשו לשירה. שם מתעדנת הנפש, מתעלה הרוח, מתעצבת האישיות. כל אחד צריך למצוא את השיר ההוא, שנוגע בנפש ומניע אותה, המילים שמגלמות עבורו דברי אלוהים חיים.

מה יש בה, בשירה, שמאפשר מרחב של גילוי וכיסוי, של התגלות? השירה היא גמגום. תמיד יש איזו עודפות מסתורית, חצאי משפטים, מילים שלא נאמרו ומילים שנכתבו ונמחקו. היא מזמנת את האדם להטעין את המרחב הייחודי הזה במשמעות. בשונה מדף המסרים האלוהי, מעשרת הדיברות, מהסנה והאש והמטה והמכות, השירה היא מרחב של דיאלוג חצי סתום, בו הקורא מגשש דרכו ויכול לנהל שיח בלתי נגמר, בין אלפי שנים, עם האלוהות עצמה.

האזינו. האזינו לציווי הנדיר, המפתיע, מפיו של איש המעשה, לא איש המילים. דווקא ממנו למדו להפוך את השירה לעמוד האש, לעמוד הענן.

“פרשת האזינו” כוללת רק פרק אחד, דברים לב, והיא יצירה בפני עצמה. שירה מיוחדת במינה שמספרת על מערכת היחסים בין האל לעמו דרך ההיסטוריה, שהיא למעשה היסטוריית היחסים. השירה מיועדת לשומעים, לאורך כל הדורות, ומוסר ההשכל שלה – כפיות טובה ובוגדנות הם הרסניים. אז כדאי להפך.
אם קוראים את פרשת האזינו בשבת שובה, קוראים בהפטרה את נבואת הושע “שובה ישראל” (הושע יד) . אם קוראים את הפרשה בשבת בין יום הכיפורים לסוכות, קוראים כהפטרה את שירת דוד (שמואל ב פרק כ”ב) ואם אתם נוהגים כמנהג התימנים אז ההפטרה היא אחת מנבואות יחזקאל (פרק י”ז, פסוק כ”ב – פרק י”ח.

חן ארצי סרור היא עיתונאית.

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת וישב – שווים ושווים יותר

“הפליה, ידענו, היא הרע-מכל-רע”, כתב השופט מישאל חשין. כך בזמן…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וישלח – מתנשקים ובוכים

בכיינים גדולים אבותינו. משגעים זה את זה ויוצרים שנאת עולם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויצא – לפעמים אנחנו יעקב, לפעמים ישראל

בשונה מהמקרה של אברהם ושרה, השם הישן לא נדחה, וגם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תולדות – לא הכול סחיר

עשיו לא הבין שהבכורה אינה סחורה שניתן לוותר עליה תמורת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת חיי שרה – היהודי הנודד, היהודי הקרוע

לאחר שנים שבהן הוא חי בארץ הזו שאליה שלח אותו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וירא – ילדים אינם נולדים ומאכלת בלִבם

יצחק ואברהם לא יצאו שלמים מהר המוריה. הם יצאו רועדים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת לך לך – עוד נגיע לארץ חדשה

מדוע הלך אבי האומה? האם לפנינו איש ההולך בעקבות הבטחה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת נח – בובות על חוט שמחזיק הבורא

בכל פעם שבשמיים מופיעה קשת בענן מופיעה במוחי, בסוג של…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת בראשית: שנאת אחים – גזירת גורל?

סיפור קין והבל אחיו יסמן את הדרך לבאים אחריו בספר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וזאת הברכה – לדעת להישען

ההישענות היא תכונה אשר נגזלת מאתנו תדיר ברגע שאנו מתבגרים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת השבוע איך אפשר לשפר את הטבע?

על המשמעויות הטבעיות והמשמעויות ההיסטוריות במועדי ישראל

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וילך – יש רק ספר תורה אחד

פעם בשבע שנים בחג הסוכות, כל ישראל צריכים להתכנס במקדש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות