פרשת ויגש

09-12-2021 | שמואל שפירא

השבת נקרא בפרשת “ויגש”, פרשה המתארת את המפגש הדרמטי בין יוסף ובין אחיו, ובין יעקב ובנו האבוד יוסף, אחרי פרידה של עשרים ושתים שנה.

שלום ברכה ושמחה לכולם.
השבת נקרא בפרשת “ויגש”, פרשה המתארת את המפגש הדרמטי בין יוסף ובין אחיו, ובין יעקב ובנו האבוד יוסף, אחרי פרידה של עשרים ושתים שנה.
שיא הדרמה בעימות בין יוסף ואחיו התרחש במשא ומתן שבין יהודה ויוסף – “וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנִי יְדַבֶּר נָא עַבְדְּךָ דָבָר בְּאָזְנֵי אֲדֹנִי וְאַל יִחַר אַפְּךָ בְּעַבְדֶּךָ כִּי כָמוֹךָ כְּפַרְעֹה”. (בראשית פרק מד יח). בסוף העימות, יוסף אינו יכול להתאפק ומתוודע אל אחיו. – “וְלֹא יָכֹל יוֹסֵף לְהִתְאַפֵּק לְכֹל הַנִּצָּבִים עָלָיו וַיִּקְרָא הוֹצִיאוּ כָל אִישׁ מֵעָלָי וְלֹא עָמַד אִישׁ אִתּוֹ בְּהִתְוַדַּע יוֹסֵף אֶל אֶחָיו: וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה”. (שם פרק מה א – ב)
מה באמת היה בעימות זה שכל כך גרם ליוסף להישבר, שגרם לו לפרוץ בבכי? המפרשים מתחבטים בכך, כי אם בודקים את הדברים של יהודה, בעצם הוא חוזר ומתאר את מה שקרה… את נכונותו להיות במקום יוסף הוא כבר מביע לפני כן, אם כן, מה גרם הפעם ליוסף להישבר.
אנחנו יכולים לדמיין את מה שהתרחש בליבו של יהודה. הוא הבטיח ליעקב אביו, להיות ערב להחזרתו של בנימין. ערבות זו שלקח יהודה על עצמו באה אחרי שיעקב מסרב להצעתו של האח הבכור – ראובן להיות אחראי להחזיר את בנימין, ורק ההכרח וסכנת הרעב הביאו להסכמתו של יעקב.
כעת, יהודה חושב, שהוא בעצם צריך לחזור ללא בנימין… אין ספק שהוא סוער לגמרי. הוא אמנם חוזר על העובדות שהתרחשו, ובסיכום מציע את החלפתו שלו בבנימין, אבל בעצם כל חיי אביו וחיי המשפחה מוטלים בזה.
גם אם הסערה הפנימית אינה מופיעה, אין ספק שכל גופו וכל הווייתו מדברים.
בתחילת הסכסוך בין האחים נאמר: “וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם”. (בראשית פרק לז ד) – הם אפילו לא יכולים לדבר אתו. רש”י שם מסביר, כי יש בזה גם ללמד על שבחם של האחים, “שלא דברו אחד בפה ואחד בלב”… אולם דווקא בעימות בין יהודה ויוסף מסתבר, שהיה כאן בהחלט דיבור כפול; מצד אחד דיבור בפה, מתון ושקול, אך מצד שני דיבור פנימי סוער.
מסתבר שיוסף בחושיו העדינים קולט דווקא את הדיבור הפנימי הזה, וזה מה ששובר אותו… ומתוך המשבר נולדת האחווה המחודשת. לפעמים יש צורך להקשיב לא רק למה נאמר אלא דווקא לדברים שלא נאמרים, כדי לקלוט את האמירה האמיתית.
שבת שלום ובשורות טובות.

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות