פרשת ויחי

16-12-2021 | שמואל שפירא

השבת אנו מסיימים בקריאת ספר בראשית, ונפרדים מיעקב אבינו ומבניו

שלום ואור לכולם.
השבת אנו מסיימים בקריאת ספר בראשית, ונפרדים מיעקב אבינו ומבניו. יעקב מברך את בניו לפני מותו ומבקש מיוסף שיקבור אותו בארץ כנען, בקשה שיוסף מקיים.
בהמשך מתוארים מערכת היחסים בין יוסף ובין אחיו לאחר מות יעקב וקבורתו בארץ כנען.
יש משהו מיוחד בפרשת ויחי, ובו היא מיוחדת מכל פרשיות התורה; התורה מחולקת לפי המסורה לשתי סוגי פרשיות – פרשה פתוחה ופרשה סתומה. פרשה פתוחה, מתחילה תמיד בשורה חדשה, והפרשה שלפניה מסתיימת כאשר השורה האחרונה נשארת ריקה עד הסוף. לעומת זאת, פרשה סתומה – מתחילה באמצע שורה והמרווח בינה ובין הפרשה הקודמת הוא לפחות בן תשע אותיות.
כל פרשות השבוע הן פרשות פתוחות, חוץ מפרשת 'ויחי' שהיא פרשה סתומה.
מדוע?
רש"י מביא לכך שני הסברים, המיוסדים על דברי חז"ל:
"למה פרשה זו סתומה?
לפי שכיון שנפטר יעקב אבינו, נסתמו עיניהם ולבם של ישראל מצרת השעבוד שהתחילו לשעבדם.
דבר אחר: שבקש לגלות את הקץ לבניו ונסתם ממנו". (רש"י, בראשית פרק מז, כח)
לפי הפירוש הראשון – מותו של יעקב המתואר בפרשה מהווה תחילת שעבוד מצרים, ונסתמו עיניהם ולבם של ישראל.
לפי הפירוש השני, יעקב מנסה לגלות את הקץ לבניו, והדבר נעלם ממנו. כך מתארת התורה את תחילת הברכות: "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים". (בראשית פרק מט א), ואז – הקץ נעלם ממנו, והוא עובר לברך אותם.
למה באמת הדבר נעלם ממנו והוא אינו יכול לגלות את הקץ.
הרב זקס ז"ל נהג לומר כאשר נשאל להסביר את מציאותו הרע בעולם – הוא היה אומר שאין על זה תשובה… כי אם הייתה תשובה – אנשים לא היו פועלים ומנסים לשפר את העולם, כי היו מקבלים את הכל בהשלמה. דווקא חוסר ההבנה והידיעה דוחפים את האנשים לעשות שינויים ולהתקדם. אפילו גדולי עולם, כאברהם, משה רבנו וירמיהו, שואלים על חוסר הצדק שלכאורה נראה להם, ושאלתם נועדה לבטא חוסר השלמה עם המציאות, וניסיון לתקן את העולם.
כיוצא בזה, גם לגבי גילוי הקץ.
אם היינו יודעים מתי יבוא סוף לצרות, היינו מתייאשים בכל הדרך לשם.
המציאות שמגיעה אלינו, לפעמים מורכבת וקשה, ואנו מצווים לפעול ולעשות כדי לתקן, כדי לקרב את הקץ.
מבחינה מסוימת זו גם משמעות הברכות לשבטים – להכיר בכוחו של כל שבט וכל יחיד, ולפעול באמצעות כוח זה לתקן את העולם.
ומה יהיה עם הקץ?
יגיע כשצריך…
שבת שלום ובשורות טובות

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: "רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

"ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…" (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות