פרשת ויצא

11-11-2021 | שמואל שפירא

השבת אנו קוראים בפרשת “ויצא”, פוגשים את אבינו יעקב הנאלץ לצאת מארצו, לעזוב את ביתו ואת משפחתו, ויוצא אל דודו-לבן, לחפש אישה מבנותיו, ולהקים את ביתו.

שלום ואור לכולם.
השבת אנו קוראים בפרשת “ויצא”, פוגשים את אבינו יעקב הנאלץ לצאת מארצו, לעזוב את ביתו ואת משפחתו, ויוצא אל דודו-לבן, לחפש אישה מבנותיו, ולהקים את ביתו.
מקובל בפי חכמים כי האבות קיימו את כל התורה כולה: “אמר רב: קיים אברהם אבינו כל התורה כולה, שנאמר: ‘עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מִצְוֹתַי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי’ (בראשית כו ה)… אמר רבא: קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין, שנאמר תוֹרֹתָי – אחת תורה שבכתב ואחת תורה שבעל פה”. (יומא כח, ב)
מכיוון שכך, היו להם שאלות על יעקב אבינו, כיצד נשא שתי אחיות ועוד. ונאמרו בקשר לכך תירוצים רבים.
מדוע היה חשוב כל כך לחכמים לומר דבר זה, שהאבות קיימו את כל התורה, אף על פי שלא נצטווינו עליהם אלא בהיותנו לעם, ממעמד הר סיני?
הרמב”ם בפירושו למשנה כותב: “…אתה צריך לדעת שכל מה שאנו נזהרים ממנו או עושים אותו היום אין אנו עושים זאת אלא מפני צווי ה’ על ידי משה, לא מפני שה’ ציווה בכך לנביאים שקדמוהו, דוגמא לכך… אין אנו מלים בגלל שאברהם מל את עצמו ואנשי ביתו, אלא מפני שה’ ציוונו על ידי משה להימול כמו שמל אברהם עליו השלום…” (חולין ו, ז) כלומר, שהחובה לקיים מצוות קיים רק מאז שקיבלנו את התורה בהר סיני. אם כן, מדוע קיימו האבות את התורה?
נראה לומר בכוונת חכמים בכך שהם רוצים להדגיש, שהמצוות אינן דברים חיצוניים לאדם – אנחנו לא “דתיים”… ביטוי כזה של “דתיים”, נאמר אצל עמי אחשורוש במגילת אסתר. שם נאמר ‘ואת דתי המלך…’ ביטוי זה בא לומר, שהחובות של אחשורוש הן חיצוניות לאדם, אינן אמיתיות. לעומת זאת אצלנו התורה היא תורת חיים, והמצוות – כמו חוקי טבע המקיימים את האדם, כך התורה מקיימת את האדם.
דבר זה מסביר גם את דברי חכמים, ש”גדול המצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה”. (תלמוד בבלי, קידושין דף לא). ולכאורה – המתנדב שאינו מצווה, אלא עושה בהתנדבות גדול יותר.
אלא, שהקושי בציווי עושה את המצווה לעול ולדבר כבד, ולכן הוא גדול בעשייתו. כמו ההבדל בין מי שיש לו פת בסלו, למי שאין לו פת בסלו. זה שיש לו פת סובל מרעב פחות ממי שאין לו. לכן, גם מי שמתנדב ויכול בכל רגע שיבחר לעזוב – עבודתו קלה יותר.
אולם מצד האמת, אלו שעושים בגלל שהם מצווים וחייבים לעשות, מבטאים את ההכרח והמחויבות הקיימים בחיים.
לכן, האבות קיימו את המצוות, כי הם הרגישו מחויבים לדבר בגלל הבנתם שזה דבר הכרחי לחיים.
שבת שלום ובשורות טובות

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות