פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

21-03-2024 | עדי רומם

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש ראויים לעונש? תשאלו את אדיפוס

בפרק ד בספר ויקרא מופיעות הנחיות ברורות כיצד אדם צריך לנהוג כאשר הוא חוטא בשגגה. מהדברים משתמע שהתורה מטילה אשמה גם על מי שחטא שלא מדעת, והיא מצווה עליו לכפר על מעשיו. השאלה הבסיסית שעולה מהציווי היא מדוע מעשה שנעשה למשל בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש ראויים לעונש.
הדמות הידועה ביותר בתרבות המערבית שמגלמת את הטרגדיה הגלומה במצבו של “האשם החף מפשע” היא כמובן אדיפוס המלך – גיבור המחזה שכתב סופוקלס לפני כ-2,500 שנה. ללמדנו שהסוגיה הסבוכה הזו העסיקה את האנושות כבר מקדמת דנא.
סיפור חייו של אדיפוס נפתח בנבואה שנמסרת להוריו, על פיה בנם יהרוג את אביו ויינשא לאמו. הן ההורים והן אדיפוס בבגרותו עושים ככל יכולתם כדי למנוע את התגשמותה של הנבואה, אך כל הניסיונות עולים בתוהו. בנסיבות החיים המקריות לכאורה, אדיפוס הורג את אביו במהלך מאבק, מבלי לדעת שזהו אביו ונישא לאמו בלי לדעת שהיא אמו. הגזרה השמימית המתגשמת, גוררת אחריה אסונות איומים וכשהעובדות נחשפות, אדיפוס נוטל על עצמו את האשמה ונושא בעונש.
הפילוסוף הגרמני פרידריך הגל התייחס לדמותו של אדיפוס והוא מעמיד זו מול זו את החפות הסובייקטיבית שלו, מול האשמה האובייקטיבית שהוא נוטל על עצמו בשל התוצאות של מעשיו. הגל טוען שהגיבור היווני לא רוצה להיות חף מפשע. נהפוך הוא, לגיבור מעין זה אין נורא מהטענה שפעל ללא אשמה. ללא דעת. הגיבור היווני הטרגי לא מבקש עונש מופחת בשל נסיבות מקילות, ובוודאי שאינו טוען לחפות. גדולתו היא בכך שהוא עומד מאחורי מעשיו, שהרי הוא-הוא זה שביצע אותם. אדיפוס נוטל על עצמו את האשמה ואף תובע מבני עירו שיענישו אותו:
גָּרֵשׁ גָּרְשׁוּ אוֹתִי כֻּלְּכֶם וּמִבֵּיתְכֶם,
אוֹתִי הַזֵּד, מִשֵּׁבֶט לָיוֹס אָנִי.
וּכְגַלּוֹתִי כַּיּוֹם אֶת חֶרְפָּתִי שֶׁלִּי,
אֵיכָה אוּכַל אֶשָּׂא עֵינַי אֶל בְּנֵי הָעִיר?
(סופוקלס, אדיפוס המלך, בתרגום שאול טשרנחובסקי. מתוך פרויקט בן יהודה)

התורה, אף היא מחנכת אותנו לקבל אחריות מלאה על מעשינו, לקבל עלינו את האשמה, אבל היא משאירה גם לנו פתח מילוט באמצעות כפרה.

ד”ר מיכל שוורץ חוקרת ספרות ועורכת

___

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

 

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תרומה – מחצית השקל, הכסף הגדול

בשתי דרכים שונות גויס הכסף לבניית המשכן. הדרך הראשונה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות