פרשת וישב

25-11-2021 | שמואל שפירא

השבת אנו קוראים על בני יעקב המהווים את הבסיס והיסוד של האומה הישראלית. אנו גם נפגשים השבוע עם גבורת המכבים במלחמתם ביוונים, ונתחיל להדליק את נרות החנוכה ביום ראשון בערב.

שלום ואור לכולם
השבת אנו קוראים על בני יעקב המהווים את הבסיס והיסוד של האומה הישראלית. אנו גם נפגשים השבוע עם גבורת המכבים במלחמתם ביוונים, ונתחיל להדליק את נרות החנוכה ביום ראשון בערב.
הסיפור על בני יעקב איננו פשוט. אנו שומעים על מאבקים קשים, קנאה, שנאה וכמעט הריגה של יוסף כתוצאה ממאבק זה.
באמת, הסיפור המורכב מתחיל עוד אצל האבא – יעקב.
בעקבות פטירת רחל אשתו האהובה, הוא מטפח את יוסף ואוהב אותו יותר מכל בניו, כתיאור הכתוב: “וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים: וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם”. (בראשית לז ג-ד)
העדפתו של יוסף על פני כל הבנים גרמה לצרות מרובות לעם ישראל כולו, וחז”ל בטאו זאת באמירה חריפה: “…אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו – נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים. (שבת דף י עמוד ב). כלומר, גם אם היו לו ליעקב חשבונות שונים בהעדפת יוסף – וכנראה שאיננו יודעים אותם –עדיין נשארה ביקורת.
אם כן, הכל התחיל בכתונת הפסים. מה עניין הפירוט של הפסים. חכמים ופרשנים דרשו על כך דרשות רבות. למשל, רש”י כותב בשם המדרש: “…על שם צרותיו שנמכר לפוטיפר ולסוחרים ולישמעאלים ולמדינים”.
בעל הטורים מביא גם כן דרשה זו, ומוסיף פירוש שנראה לכאורה תמוה ביותר, “פסים: שגרם פיוסים בינו לבין אחיו לבסוף” (ע”פ מדרש ב”ר צט ג)
פירוש זה נראה תמוה מאד, כי בפשטות נראה הפוך, הרי דווקא בגלל הכתונת, לא יכלו דברו לשלום כעדות הכתוב!
נראה לומר, כי היא הנותנת. בסוף התהליך, אחרי עשרים ושתיים שנה מאז נמכר יוסף על ידי אחיו, הם נפגשים עם יוסף במצרים, ושם נאמר: “וַיִּפֹּל עַל צַוְּארֵי בִנְיָמִן אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל צַוָּארָיו: וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ”. (בראשית מה יד – טו)
אילולי הכתונת שהגבירה את הקנאה והשנאה אולי לא היו יורדים למצרים (דרך מכירת יוסף, אולי בדרך אחרת), השנאה יכולה הייתה להיות כבושה לעולם, כפי שרואים לפעמים במשפחות.
דווקא העובדה שהתוצאה של הקנאה והשנאה והמכירה, גרמה לירידה – הביאה בסופו של דבר להתפייסות ולשלום…
הדבר יכול ללמד, איך מכל ירידה צומחת עליה, והדבר נכון לדורות, גם לדורנו…
שבת שלום וחנוכה שמח

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת ויצא – לפעמים אנחנו יעקב, לפעמים ישראל

בשונה מהמקרה של אברהם ושרה, השם הישן לא נדחה, וגם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תולדות – לא הכול סחיר

עשיו לא הבין שהבכורה אינה סחורה שניתן לוותר עליה תמורת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת חיי שרה – היהודי הנודד, היהודי הקרוע

לאחר שנים שבהן הוא חי בארץ הזו שאליה שלח אותו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וירא – ילדים אינם נולדים ומאכלת בלִבם

יצחק ואברהם לא יצאו שלמים מהר המוריה. הם יצאו רועדים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת לך לך – עוד נגיע לארץ חדשה

מדוע הלך אבי האומה? האם לפנינו איש ההולך בעקבות הבטחה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת נח – בובות על חוט שמחזיק הבורא

בכל פעם שבשמיים מופיעה קשת בענן מופיעה במוחי, בסוג של…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת בראשית: שנאת אחים – גזירת גורל?

סיפור קין והבל אחיו יסמן את הדרך לבאים אחריו בספר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וזאת הברכה – לדעת להישען

ההישענות היא תכונה אשר נגזלת מאתנו תדיר ברגע שאנו מתבגרים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת השבוע איך אפשר לשפר את הטבע?

על המשמעויות הטבעיות והמשמעויות ההיסטוריות במועדי ישראל

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת האזינו – שירתו של מנהיג מגמגם

האזינו לשירת הברבור של משה, שגם אחרי מאות שנים, המילים…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וילך – יש רק ספר תורה אחד

פעם בשבע שנים בחג הסוכות, כל ישראל צריכים להתכנס במקדש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

“אל תחפש רחוק” פרשת ניצבים

פָּרָשַׁת נִצָּבִים היא פרשת השבוע השמינית בספר דברים. היא מתחילה בפרק…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות