פרשת וישב

25-11-2021 | שמואל שפירא

השבת אנו קוראים על בני יעקב המהווים את הבסיס והיסוד של האומה הישראלית. אנו גם נפגשים השבוע עם גבורת המכבים במלחמתם ביוונים, ונתחיל להדליק את נרות החנוכה ביום ראשון בערב.

שלום ואור לכולם
השבת אנו קוראים על בני יעקב המהווים את הבסיס והיסוד של האומה הישראלית. אנו גם נפגשים השבוע עם גבורת המכבים במלחמתם ביוונים, ונתחיל להדליק את נרות החנוכה ביום ראשון בערב.
הסיפור על בני יעקב איננו פשוט. אנו שומעים על מאבקים קשים, קנאה, שנאה וכמעט הריגה של יוסף כתוצאה ממאבק זה.
באמת, הסיפור המורכב מתחיל עוד אצל האבא – יעקב.
בעקבות פטירת רחל אשתו האהובה, הוא מטפח את יוסף ואוהב אותו יותר מכל בניו, כתיאור הכתוב: “וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים: וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם”. (בראשית לז ג-ד)
העדפתו של יוסף על פני כל הבנים גרמה לצרות מרובות לעם ישראל כולו, וחז”ל בטאו זאת באמירה חריפה: “…אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו – נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים. (שבת דף י עמוד ב). כלומר, גם אם היו לו ליעקב חשבונות שונים בהעדפת יוסף – וכנראה שאיננו יודעים אותם –עדיין נשארה ביקורת.
אם כן, הכל התחיל בכתונת הפסים. מה עניין הפירוט של הפסים. חכמים ופרשנים דרשו על כך דרשות רבות. למשל, רש”י כותב בשם המדרש: “…על שם צרותיו שנמכר לפוטיפר ולסוחרים ולישמעאלים ולמדינים”.
בעל הטורים מביא גם כן דרשה זו, ומוסיף פירוש שנראה לכאורה תמוה ביותר, “פסים: שגרם פיוסים בינו לבין אחיו לבסוף” (ע”פ מדרש ב”ר צט ג)
פירוש זה נראה תמוה מאד, כי בפשטות נראה הפוך, הרי דווקא בגלל הכתונת, לא יכלו דברו לשלום כעדות הכתוב!
נראה לומר, כי היא הנותנת. בסוף התהליך, אחרי עשרים ושתיים שנה מאז נמכר יוסף על ידי אחיו, הם נפגשים עם יוסף במצרים, ושם נאמר: “וַיִּפֹּל עַל צַוְּארֵי בִנְיָמִן אָחִיו וַיֵּבְךְּ וּבִנְיָמִן בָּכָה עַל צַוָּארָיו: וַיְנַשֵּׁק לְכָל אֶחָיו וַיֵּבְךְּ עֲלֵהֶם וְאַחֲרֵי כֵן דִּבְּרוּ אֶחָיו אִתּוֹ”. (בראשית מה יד – טו)
אילולי הכתונת שהגבירה את הקנאה והשנאה אולי לא היו יורדים למצרים (דרך מכירת יוסף, אולי בדרך אחרת), השנאה יכולה הייתה להיות כבושה לעולם, כפי שרואים לפעמים במשפחות.
דווקא העובדה שהתוצאה של הקנאה והשנאה והמכירה, גרמה לירידה – הביאה בסופו של דבר להתפייסות ולשלום…
הדבר יכול ללמד, איך מכל ירידה צומחת עליה, והדבר נכון לדורות, גם לדורנו…
שבת שלום וחנוכה שמח

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות