אברהם, כך נדמה, מכונן בפרק הזה את מוטיב הזהות התלושה של העם היהודי לדורותיו. הוא מנחה את עבדו למצוא לבנו אישה לא מבנות הארץ “אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ” (כד, ג) אלא “כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק” (כד, ד), אבל “הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה” (כד, ו).
לאחר שנים שבהן הוא חי בארץ הזו שאליה שלח אותו אלוהים הוא עדיין לא מכנה אותה ‘ארצי’, ולא רק זאת אלא שהוא דואג שגם לבנו ולבניו אחריו תהיה זהות סבוכה שכזו, שבה הם חיים בארץ אחת, אפילו נולדים בה, ובו בזמן מתגעגעים לארץ אחרת, לאנשים אחרים שנשארו במולדת ההיא.
כאילו מבקש אברהם להבטיח שאי נחת, וחוסר ביטחון יהיה תמיד חלק מהזהות של בניו, שתמיד שורשיהם יהיו ‘בשני נופים שונים’ (כפי שניסחה זאת לאה גולדברג), שלבם תמיד יהיה קרוע בין המולדת לבין ארצו של אלוהים, שאף פעם לא ירגישו לגמרי שייכים.
אולי אברהם מבין שכדי לחיות חיים מלאים בעולם מורכב, כדי להיות רגיש למורכבות האנושית, כדי לחוש קרבת אלוהים – יש צורך בחוסר, באבדן, בוויתור.
נכון, הם עלולים להחליש אותנו ולדכא, אבל הם גם מכריחים אותנו למצוא דרכים לא צפויות, לא סלולות ומאוד אמתיות – אל עצמנו, אל משפחתנו, אל אלוהינו.
פרשת חַיֵּי שָׂרָה היא פרשת השבוע החמישית בספר בראשית. היא מתחילה בפרק כג פסוק א, ומסתיימת בפרק כה פסוק יח.
בפתיחתה של פרשת השבוע מתה שרה “וַתָּמָת שָׂרָה בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וַיָּבֹא אַבְרָהָם לִסְפֹּד לְשָׂרָה וְלִבְכֹּתָהּ” (כג, ב), ונקברת במערת המכפלה אחרי שאברהם מבצע את הרכישה הראשונה של קרקע בארץ ישראל בתום משא ומתן ממושך עם בני חת. “גֵּר־וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת־קֶבֶר”, מדוע מציג עצמו אברהם המפורסם, עטור הנצחונות ובעל הרכוש כגר ותושב?
המשכה של הפרשה בסיפור שילוחו של אליעזר עבד אברהם למשימת שידוך מאתגרת: “כִּי אֶל־אַרְצִי וְאֶל־מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק”. שנים נודד אברהם בארץ כנען ומעולם לא הרגיש בה בבית. את הנערה הנבחרת נדרש עבדו להביא מארצו הישנה “ארצי ומולדתי”. האם עמד אליעזר בגבולות הנוקשים של החיפוש?
ועוד שאלה קטנה לסיום: מדוע נקראת הפרשה “חיי שרה”, אם אינה עוסקת כלל בדמותה, למעט האזכור הקצר על דבר מותה? שווה עיון.
חגית ברטוב היא כותבת, עורכת ומנחת סדנאות תוכן בתחומי התרבות יהודית -ישראלית.
___
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
פרסם תגובה