שלום אור ושמחה לכולם.
השבת – פרשת יתרו, אנו קוראים על אחד האירועים היותר מכוננים בהיסטוריה של עם ישראל – מעמד הר סיני, בו קיבלנו את התורה. קבלת התורה שינתה את עם ישראל ובעצם את העולם כולו.
ירמיהו הנביא, נביא החורבן שואל שאלה קשה: “מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת וַאֲשֶׁר דִּבֶּר פִּי ה’ אֵלָיו וְיַגִּדָהּ: עַל מָה אָבְדָה הָאָרֶץ נִצְּתָה כַמִּדְבָּר מִבְּלִי עֹבֵר”? (ירמיהו ט יא). ירמיהו תמה מהם הגורמים לחורבנה של ירושלים והארץ.
לכאורה, התשובה פשוטה. אנו מוצאים בנבואותיו ביקורת על עבודה זרה, קלקולים חברתיים ועוד. אם כן, מהי תמיהתו.
הוא עצמו עונה: “וַיֹּאמֶר ה’: עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם וְלֹא שָׁמְעוּ בְקוֹלִי וְלֹא הָלְכוּ בָהּ”. (שם, יב)
חכמים קראו בין הפסוקים, והבינו שאם דרושה תשובה של ה’ לשאלתו של ירמיהו, ותשובתם של הנביאים אינה מספיקה – סימן הוא, שהתשובה לשאלה אינה פשוטה. וכך אמרו: “….דבר זה אמרו חכמים ולא פירשוהו, אמרו נביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו. שנאמר: ‘ויאמר ה’ על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם’. אמר רב יהודה אמר רב: שלא ברכו בתורה תחילה. (בבא מציעא דף פה)
גם זה תמוה מאד: לכאורה, ההסבר הפשוט הוא, שישראל עזבו את התורה ולא קיימו את המצוות, ומדוע מסביר רב שהכוונה היא שלא ברכו בתורה תחילה?
אכן, הסברים רבים נאמרו לתמיהה זו.
מו”ר הרב צבי יהודה קוק, היה נוהג להסביר שהכוונה שלא ברכו בתורה היא – לברכה הראשונה שאומרים בעלייה לתורה. ברכה בה אומרים: “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”. ההדגשה בברכה זו היא שבחירת עם ישראל קודמת לנתינת התורה.
רעיון זה מבוסס על דברי חכמים במדרש: “…אמר לי (אליהו הנביא), רבי! שני דברים יש לי בלבבי, ואני אוהבן אהבה גדולה, תורה וישראל, אבל איני יודע אי זה מהן קודם, אמרתי לו, דרכן של בני אדם שאומרים, תורה קדומה לכל, שנאמר ה’ קנני ראשית דרכו (משלי ח’ כ”ב), אבל הייתי אומר, ישראל קדושים קודמין, שנאמר קודש ישראל לה’ ראשית תבואתו ” (תנא דבי אליהו רבה טו)
רעיון זה נמצא גם בפרשתנו. לפני קבלת התורה כאשר משה בא עם דברי ה’ לעם ישראל הוא אומר: “וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ…” (שמות יט, ה) וזה נאמר עוד לפני מתן תורה.
עומק העניין הוא, שיש בכל אחד מישראל פוטנציאל גדול עוד לפני שלומד תורה. לימוד התורה מעצים ומגלה את הערך הקיים בו בנסתר.
זו אולי גם הסיבה שהפרשה מתחילה ביתרו שאינו ישראלי מלידה, לגלות שיש מקום לגילוי של מידות הטובות הקיימות גם בלא תורה, בטבע ובמוסר האנושי, ועל גביהן מופיעה התורה, ומתעלה למעלה מהמידות הטבעיות.
רעיון נוסף ניתן לראות ולשמוע בקישור הבא:
שבת שלום ובשורות טובות
לאה ספיר
06.03.2022
אם ה’ שם אותנו בראש. .תפקידנו הפרטי הוא לשים את ה’ בראש.להיות מחובר בכל צעד לדרכי ה’.למלא את הלב.