פרשת יתרו

20-01-2022 | שמואל שפירא

השבת, פרשת יתרו, אנו קוראים על אחד האירועים היותר מכוננים בהיסטוריה של עם ישראל – מעמד הר סיני

שלום אור ושמחה לכולם.
השבת – פרשת יתרו, אנו קוראים על אחד האירועים היותר מכוננים בהיסטוריה של עם ישראל – מעמד הר סיני, בו קיבלנו את התורה. קבלת התורה שינתה את עם ישראל ובעצם את העולם כולו.
ירמיהו הנביא, נביא החורבן שואל שאלה קשה: “מִי הָאִישׁ הֶחָכָם וְיָבֵן אֶת זֹאת וַאֲשֶׁר דִּבֶּר פִּי ה’ אֵלָיו וְיַגִּדָהּ: עַל מָה אָבְדָה הָאָרֶץ נִצְּתָה כַמִּדְבָּר מִבְּלִי עֹבֵר”? (ירמיהו ט יא). ירמיהו תמה מהם הגורמים לחורבנה של ירושלים והארץ.
לכאורה, התשובה פשוטה. אנו מוצאים בנבואותיו ביקורת על עבודה זרה, קלקולים חברתיים ועוד. אם כן, מהי תמיהתו.
הוא עצמו עונה: “וַיֹּאמֶר ה’: עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם וְלֹא שָׁמְעוּ בְקוֹלִי וְלֹא הָלְכוּ בָהּ”. (שם, יב)
חכמים קראו בין הפסוקים, והבינו שאם דרושה תשובה של ה’ לשאלתו של ירמיהו, ותשובתם של הנביאים אינה מספיקה – סימן הוא, שהתשובה לשאלה אינה פשוטה. וכך אמרו: “….דבר זה אמרו חכמים ולא פירשוהו, אמרו נביאים ולא פירשוהו, עד שפירשו הקדוש ברוך הוא בעצמו. שנאמר: ‘ויאמר ה’ על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם’. אמר רב יהודה אמר רב: שלא ברכו בתורה תחילה. (בבא מציעא דף פה)
גם זה תמוה מאד: לכאורה, ההסבר הפשוט הוא, שישראל עזבו את התורה ולא קיימו את המצוות, ומדוע מסביר רב שהכוונה היא שלא ברכו בתורה תחילה?
אכן, הסברים רבים נאמרו לתמיהה זו.
מו”ר הרב צבי יהודה קוק, היה נוהג להסביר שהכוונה שלא ברכו בתורה היא – לברכה הראשונה שאומרים בעלייה לתורה. ברכה בה אומרים: “אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו”. ההדגשה בברכה זו היא שבחירת עם ישראל קודמת לנתינת התורה.
רעיון זה מבוסס על דברי חכמים במדרש: “…אמר לי (אליהו הנביא), רבי! שני דברים יש לי בלבבי, ואני אוהבן אהבה גדולה, תורה וישראל, אבל איני יודע אי זה מהן קודם, אמרתי לו, דרכן של בני אדם שאומרים, תורה קדומה לכל, שנאמר ה’ קנני ראשית דרכו (משלי ח’ כ”ב), אבל הייתי אומר, ישראל קדושים קודמין, שנאמר קודש ישראל לה’ ראשית תבואתו ” (תנא דבי אליהו רבה טו)
רעיון זה נמצא גם בפרשתנו. לפני קבלת התורה כאשר משה בא עם דברי ה’ לעם ישראל הוא אומר: “וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ…” (שמות יט, ה) וזה נאמר עוד לפני מתן תורה.
עומק העניין הוא, שיש בכל אחד מישראל פוטנציאל גדול עוד לפני שלומד תורה. לימוד התורה מעצים ומגלה את הערך הקיים בו בנסתר.
זו אולי גם הסיבה שהפרשה מתחילה ביתרו שאינו ישראלי מלידה, לגלות שיש מקום לגילוי של מידות הטובות הקיימות גם בלא תורה, בטבע ובמוסר האנושי, ועל גביהן מופיעה התורה, ומתעלה למעלה מהמידות הטבעיות.
רעיון נוסף ניתן לראות ולשמוע בקישור הבא:
שבת שלום ובשורות טובות

לבלוג של שמואל שפירא לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת וישלח – מתנשקים ובוכים

בכיינים גדולים אבותינו. משגעים זה את זה ויוצרים שנאת עולם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויצא – לפעמים אנחנו יעקב, לפעמים ישראל

בשונה מהמקרה של אברהם ושרה, השם הישן לא נדחה, וגם…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תולדות – לא הכול סחיר

עשיו לא הבין שהבכורה אינה סחורה שניתן לוותר עליה תמורת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת חיי שרה – היהודי הנודד, היהודי הקרוע

לאחר שנים שבהן הוא חי בארץ הזו שאליה שלח אותו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וירא – ילדים אינם נולדים ומאכלת בלִבם

יצחק ואברהם לא יצאו שלמים מהר המוריה. הם יצאו רועדים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת לך לך – עוד נגיע לארץ חדשה

מדוע הלך אבי האומה? האם לפנינו איש ההולך בעקבות הבטחה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת נח – בובות על חוט שמחזיק הבורא

בכל פעם שבשמיים מופיעה קשת בענן מופיעה במוחי, בסוג של…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת בראשית: שנאת אחים – גזירת גורל?

סיפור קין והבל אחיו יסמן את הדרך לבאים אחריו בספר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וזאת הברכה – לדעת להישען

ההישענות היא תכונה אשר נגזלת מאתנו תדיר ברגע שאנו מתבגרים.…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת השבוע איך אפשר לשפר את הטבע?

על המשמעויות הטבעיות והמשמעויות ההיסטוריות במועדי ישראל

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת האזינו – שירתו של מנהיג מגמגם

האזינו לשירת הברבור של משה, שגם אחרי מאות שנים, המילים…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת וילך – יש רק ספר תורה אחד

פעם בשבע שנים בחג הסוכות, כל ישראל צריכים להתכנס במקדש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות