פרשת משפטים – היינו עבדים, וכל כך מהר שכחנו

07-02-2024 | עדי רומם

הייתכן שעבד כי ימלוך תהיה לו סולידריות עם אחיו בני עמו ושום סולידריות עם האחרים?

אני מזועזע מזה שעם עבדים שרק השתחרר לא מבטל לגמרי את העבדות, במקום זה, האל נותן זכויות לעבד עברי ושוכח את העבד שאינו עברי. שלא לדבר על הנשים שנלקחו כאמות וילדיהן שנולדו תחת אדוניהן. כמה שלא אהפוך את זה אני רואה את זה כהתפרענות (מלשון פרעה) – הם הסדירו את מעמד בני ישראל ואת שאר העמים השאירו לסבול תחת השבט. ברגע כזה של צדק היסטורי היינו צריכים לשנות לגמרי את הרעיון של העבדות – כל העבדים יהיו אנשים שחיים בחוזה מוגבל לשש שנים ובשביעית יוצאים לחופשי – פרילנסרים לתקופה מוגבלת. אף אדם לא צריך להיות שייך לאף אדם אחר – כל האנשים הם בניו של אדם הראשון ואין סיבה שישועבדו.

כבן לתקומתנו המופלאה זה נראה עוד יותר מוזר. הורינו הקולקטיבים בנו את מדינת ישראל ללא עבדות, בעיקר מהתלהבות ציונית, והם אפילו לא זכו לראות בדורם את השם מחטיף עשר מכות לפרעה – ההיפך, הם חטפו חתיכת מכה בלתי נתפסת מהצורר הנאצי, ובכל זאת הם הרימו את עצמם והקימו מדינה לתפארת – רק עכשיו כשאנחנו שבעים ומלאים בעצמנו אנחנו מרשים לעצמנו להחזיק בתנאי עבד עברי בערך, פועלים זרים שיעבדו את שדותינו ויקרצפו את רחובותינו, כאשר הבוס הישראלי מחזיק בכיסו את דרכונם, ברצותו ישיב להם וברצותו יחביא.

לא נעים לי אבל יש כאן אלמנט של עבד כי ימלוך – הייתכן שעבד כי ימלוך תהיה לו סולידריות עם אחיו בני עמו ושום סולידריות עם האחרים? זה מקומֵם בעיניי. גם למצרים הייתה סולידריות עם עצמם ואפס סולידריות עם העבדים שלהם – אז הפכנו למצרים?

טוב, עכשיו אני בקריזה, המשפט “עבד כי ימלוך” הוא האויב של התיקון החברתי – מי שחושב כך – הוא אויב המוביליות, הוא מנציח הפערים, זה אומר שזה שלמעלה תמיד ייטיב לשלוט מזה שלמטה – וכשיתהפך המצב, העבד שעלה לדרגת אדון יהפוך לאדון אטום לא פחות ואף יותר מאדונו לשעבר.

אני לא יכול לקבל את זה – זה מנוגד לעצם מהותי – אני מאמין בכל לבי שהגיע הזמן להחליף משמרות בארץ הזו כי בניהם של אלה שבנו את הארץ והיו אדוניה קצת שמנו והסתאבו וטחו עיניהם מלראות את אלה שבאו מאוחר יותר, אני אמנם מצדיע למקימי הארץ אך אני חושב שצאצאיהם צריכים לוותר על הפוֹר ולעבור טיפה לספסלים שמאחור ולתת הזדמנות לאלה המתאימים לכינון ישיבה של קבע במדינה שנטועה במרחב הערבי להוביל – לדעתי בעיקר מתוני עדות המזרח יכולים לעצב מחדש את הבית הלאומי הזה, כדי שיתפקד כבית סובלני, מכיל וחם גם לאשכנזים וגם לערבים – “עבד כי ימלוך” ממוטט את כל הסופלה הרעיוני שבניתי. זה אומר לצערי שאם חלומי יתגשם, ימשיך העוול להתקיים, רק שהפעם השוט יופנה לאדון לשעבר – סיוט.

ואללה, אני צריך לקחת שתי גלולות של “היזהרו בבני עניים כי מהם תצא תורה” כדי להירגע.

פתאום עולה לי מחשבה נוספת, אולי אלוהים נותן חוקים שמשפרים את מצבם של העבדים העבריים, ומתייחסים גם למצב העבד הכנעני, כי אם רוצים לשנות סדר עולם כמו עבדות – אולי צריך לעשות זאת ממש לאט ולא באבחה אחת של מסקנה נחרצת, אולי אלוהים מתחיל כאן תהליך של זכויות שנמשך עד עצם היום הזה ובהדרגה זוחלת מורידים האדונים את השוט והעבדים מרימים מעט את ראשם.

או ששוב אני שוגה באילוזיות נעימות והעבדות בימינו גדולה הרבה יותר רק שהיא הפכה סמויה ונסתרת ואילו האדנות התנפחה לממדי ענק – רק שהיא למדה להתחבא מאחורי קתדרה ענקית של פוליטיקלי קורקטיות – כך שלא ניתן אפילו לתפוס את ידה כשהיא מכה את עבדיה בשוט.

עבדות

עם העבדים, יצא ממצרים לפני חודשים בודדים בלבד, ועתה הוא עושה את צעדיו הראשונים כחברה עצמאית. מן הסתם כבר נוצרים בחברה זו אנשים בעלי מעמדות כלכליים שונים; וייתכן שהנושאים הרבים הנדונים בפרשה הם הנושאים המתחילים להעסיק אותו.

קובי אוז הוא זמר-יוצר, פזמונאי, מלחין, מוזיקאי, סופר, שדרן רדיו ומפיק מוזיקלי ישראלי

___

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות