פרשת שמות – בת פרעה, חסידת אומות העולם

04-01-2024 | עדי רומם

הצלתו של משה על ידי בת פרעה מעמיד אותה בשורה אחת עם חסידי אומות העולם, לפי חוק יד ושם שהתקבל ב1953

בפרק א בספר שמות, מכריז פרעה מלחמת חרמה, “פתרון סופי”, על ילדי העברים: “ויצו פרעה לכל עמו לאמר כל הבן הילוד היארה תשליכהו וכל הבת תחיון” (שמות א, כב).

בפרק ב מסופר על בת פרעה שירדה לרחוץ בנהר: “ותרד בת פרעה לרחוץ ביאור ונערותיה הולכות על יד היאור ותרא את התיבה בתוך הסוף” (ב, ה). הגמרא במסכת סוטה (דף יב) מספרת את הסיפור הבא המתאר התרחשות אשר במהלכה בת פרעה רוצה להציל את משה ונערותיה מנסות למנוע ממנה “אמרו לה: גברתנו, מנהגו של עולם שמלך בשר ודם גוזר גזרה, גם אם כל העולם אין מקיימים אותה לפחות בניו ובני ביתו מקיימים אותה ואת עוברת על גזרת אביך. בא המלאך גבריאל וחבטן בקרקע ומתו”.

המחבר ממשיך ומספר כי: “ותשלח את אמתה ותקחה ותפתח ותראהו את הילד והנה נער בכה ותחמל עליו ותאמר מילדי העברים זה” (פסוק ו).

בשנת 1953, כמה אלפי שנים לאחר הצלתו של משה, התקבל חוק “יד ושם”. על פי החוק מוענק התואר “חסיד אומות העולם” למציל יהודים בתקופת השואה שעמד בשלושה תבחינים (קריטריונים): אינו יהודי, הציל יהודי תוך סיכון עצמי ומבלי שקיבל תמורה. הצלתו של משה על ידי בת פרעה מעמיד אותה בשורה אחת עם חסידי אומות העולם, היא הצילה את משה תוך שהיא ממרה את פי אביה, פרעה, ומבלי שהיא קיבלה על כך תמורה.

מחקרים שביקשו לבחון את מאפייני האנשים שהצילו יהודים בתקופת השואה מצאו שהייתה להם יכולת להזדהות עם הסובלים, להיות אמפתים למי שסבלו ללא עוול בכפם. כך גם הייתה בת פרעה שחמלה (“ותחמל עליו”) וגילתה אמפתיה כלפי התינוק בתיבת הגומא. בת פרעה, ולימים “חסידי אומות העולם”, היו חריגים בתקופתם, הרוב “עמדו מהצד” והיו אדישים לגורלם של הנרדפים.

בהמשך הפרק מספר לנו הכותב על משה שלא היה יכול לעמוד מהצד כשהוא ראה “איש מצרי מכה איש עברי מאחיו” (פסוק יא) ולמחרת כאשר היה עד ל”שני אנשים עבריים נצים” (פסוק יג). הנה כי כן, מתברר כי טבע האדם לא השתנה במהלך השנים, העולם מתחלק ל”רעים”, “טובים” ורוב שעומדים מהצד.

מביתו של פרעה מצופה למלא אחר הצו המלכותי, ולגבות את החלטות אביה המלך. אפשר שהיינו אף מצפים לקווי דמיון בין האב האכזר לביתו. בפעולה היוצאת כנגד הצו של אביה הוכיחה בת פרעה לא רק אומץ נדיר (בייחוד משום שהיא מצילה את הילד העברי בנוכחות נערותיה), אלא גם עמוד שדרה מוסרי בלתי ניתן לערעור.

תא”ל במיל’ אמיר השכל, עוסק כיום בחקר ההיסטוריה היהודית בפולין ובתקופת השואה.

___

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות