שאלה של השקפה

02-04-2023 | עדי רומם

יש כאן שאלה עקרונית: מה אנו רוצים לזכור בליל הסדר – את השעבוד או את הגאולה? את הסבל או את השחרור ממנו?

מאת: יאיר ברנשטיין

פרק יב ברובו עוסק בהלכות חג הפסח – כמה ימים יש לחגוג את החג ומתי יש לחגוג אותו, מה יש לשחוט (שה), כיצד צריך להכינו (צלי), ומה תהיה התוספת למנה העיקרית (מצה ומרור). מעניין שטעם חיוב אכילת המצה יחד עם קרבן הפסח אינו מתיישב עם מהלך העניינים בפרק. בפסוק לט כתוב “וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ. כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם”. מכאן שסיבת אכילת המצה היא החיפזון שביציאה. ואולם, בפסוק ח כבר הופיע הציווי על אכילת הפסח עם מצות “וְאָכְלוּ אֶת הַבָּשָׂר, בַּלַּיְלָה הַזֶּה צְלִי אֵשׁ וּמַצּוֹת, עַל מְרֹרִים יֹאכְלֻהוּ”. כאילו מצות כבר היו בידם. גישה דומה משתקפת במשפט הארמי הפותח את ההגדה של פסח: “הא לחמא עניא די אכלו אבהתנא בארעא דמצרים” (זה לחם העוני אשר אכלו אבותינו בארץ מצרים). משפט זה מתבסס על ציווי הפסח בדברים פרק טז: “שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל-עָלָיו מַצּוֹת לֶחֶם עֹנִי”

אם כן, בליל הסדר אותו סמל נושא בחובו שני סימולים: א. המצות הן זכר ליציאה ממצרים בחיפזון. ב. המצות הן זכר למזון בני ישראל במצרים. ואין זה דיון היסטורי גרידא. יש כאן שאלה עקרונית – מה אנו רוצים לזכור בליל הסדר – את השעבוד או את הגאולה? את הסבל או את השחרור ממנו?

ליל הסדר אינו האירוע היחיד במעגל החיים היהודי המשלב את זיכרון הטוב וזיכרון הרע. מקרים כאלה יכולים להיות תוצאה של גישה רֵאלית לחיים ולא אידילית. גישה הרואה את החיים בשלמותם ולא מתעלמת מן הרגעים הרעים.

יאיר ברנשטיין הוא בוגר תכנית ‘רביבים’ ושליח הוראה בבית ספר יהודי בשיקגו, שם הוא מלמד יהדות ועברית

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: סיפורים והגיגים, פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות