“וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת-שְׁתֵּי יָדָו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת-כָּל-עֲוֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת-כָּל-פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל-חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל-רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד-אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה” (ויקרא טז, כא).
הטקס העתיק הזה מעורר פליאה ואפילו התקוממות: איך אפשר לשים על ראש יצור כלשהו, בין אם זו חיה ובין אם זה אדם, חטאים של מישהו אחר? האם החטאים הם חפצים שמעבירים אותם ממקום למקום? שמתנקים מהם בקלות שכזאת?
אפשר כמובן לראות בפעולה זו טקס בלבד, כי הרי טקסים רבים עושים שימוש בקונקרטיזציה של רעיון מופשט. בראייה זו מנהג ה”שעיר לעזאזל’ הופך להיות וריאציה על הקרבת קרבן חטאת, כאשר שניהם פעולות סמליות שעיקר משמעותם היא שהכפרה אפשרית ושאדם לא נידון להיות אשם לנצח בגלל חטא שחטא.
אך מושג ה”שעיר לעזאזל” אינו יכול להיות מובן אך ורק כטקס דתי וכאמצעי לכפרה, הוא מתקשר לנטייה אנושית עמוקה ולא רציונלית, למנגנון הגנה בלתי מודע הפועל אצל כולנו, ושיכול להוביל אותנו לעשות עוול לאדם אחר בלי שנהיה אפילו מודעים לכך. מנגנון הגנה זה נקרא על ידי פרויד ‘השלכה’ (projection), והוא אולי הבסיס הפסיכולוגי למנהג ה”שעיר לעזאזל”.
ההשלכה היא הנטייה שלנו לייחס לאחר חלקים שאנחנו מתקשים לקבל בעצמנו. אלה יכולים להיות מעשים שרובצים על מצפוננו, תכונות שאנחנו מתביישים בהן או משאלות שקשה לנו להודות בקיומן. על כך נאמר גם: “הפוסל במומו פוסל”. כך למשל, הקמצן יבקר את חברו על קמצנותו, האדם שרימה יגיד לעצמו שבעצם רימו אותו וכן הלאה. כאשר אנחנו מייחסים את החולשות שלנו לאחר אנחנו “מרוויחים” פעמיים. אנחנו גם מרגישים נקיים מהחולשה המסוימת הזאת וגם מתנשאים מעל אותו אדם שלו ייחסנו אותה.
אף שתחילתה בנטייה אנושית מוכרת, שעם קצת בחינה עצמית ופסיכותרפיה טובה ניתן להתוודע דרכה אל הלא-מודע שלנו, תופעת ההשלכה מקבלת את התווית “שעיר לעזאזל” רק כשהיא פועלת בעצמה וללא בקרה. בצורתה הלא מרוסנת היא אחראית על לא מעט מהעוולות שנעשו כלפי חפים מפשע, ברמת הפרט וברמת החברה או המדינה, כמו אנטישמיות ושנאת זרים. כשחברה נמצאת במצבי מצוקה כלכלית והתפוררות, היא לעתים מאשימה בכך קבוצות מיעוט ובעקבות כך מחריפה את הרחקתן ואת בידודן, כפי שנעשה ל”שעיר לעזאזל” המקראי שגורש למדבר, נושא על גבו את כל העוונות שבני האדם לא רצו לראות.
רבקה נאמן, חברת צוות חינוך חברתי וכישורי חיים במטח, ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית.
___
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
יעל בר
04.05.2024
היום משתמשים בתרנגולת לכפרת חטאים. וכמה הן סובלות עד השחיטה! זה לא חטא?