של מי החטאים האלה לעזאזל?

01-05-2024 | עדי רומם

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה, הוא מתקשר לנטייה אנושית למנגנון הגנה שיכול להוביל אותנו לעשות עוול לאדם אחר

“וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת-שְׁתֵּי יָדָו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת-כָּל-עֲו‍ֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת-כָּל-פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל-חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל-רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד-אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה” (ויקרא טז, כא).

הטקס העתיק הזה מעורר פליאה ואפילו התקוממות: איך אפשר לשים על ראש יצור כלשהו, בין אם זו חיה ובין אם זה אדם, חטאים של מישהו אחר? האם החטאים הם חפצים שמעבירים אותם ממקום למקום? שמתנקים מהם בקלות שכזאת?

אפשר כמובן לראות בפעולה זו טקס בלבד, כי הרי טקסים רבים עושים שימוש בקונקרטיזציה של רעיון מופשט. בראייה זו מנהג ה”שעיר לעזאזל’ הופך להיות וריאציה על הקרבת קרבן חטאת, כאשר שניהם פעולות סמליות שעיקר משמעותם היא שהכפרה אפשרית ושאדם לא נידון להיות אשם לנצח בגלל חטא שחטא.

אך מושג ה”שעיר לעזאזל” אינו יכול להיות מובן אך ורק כטקס דתי וכאמצעי לכפרה, הוא מתקשר לנטייה אנושית עמוקה ולא רציונלית, למנגנון הגנה בלתי מודע הפועל אצל כולנו, ושיכול להוביל אותנו לעשות עוול לאדם אחר בלי שנהיה אפילו מודעים לכך. מנגנון הגנה זה נקרא על ידי פרויד ‘השלכה’ (projection), והוא אולי הבסיס הפסיכולוגי למנהג ה”שעיר לעזאזל”.

ההשלכה היא הנטייה שלנו לייחס לאחר חלקים שאנחנו מתקשים לקבל בעצמנו. אלה יכולים להיות מעשים שרובצים על מצפוננו, תכונות שאנחנו מתביישים בהן או משאלות שקשה לנו להודות בקיומן. על כך נאמר גם: “הפוסל במומו פוסל”. כך למשל, הקמצן יבקר את חברו על קמצנותו, האדם שרימה יגיד לעצמו שבעצם רימו אותו וכן הלאה. כאשר אנחנו מייחסים את החולשות שלנו לאחר אנחנו “מרוויחים” פעמיים. אנחנו גם מרגישים נקיים מהחולשה המסוימת הזאת וגם מתנשאים מעל אותו אדם שלו ייחסנו אותה.

אף שתחילתה בנטייה אנושית מוכרת, שעם קצת בחינה עצמית ופסיכותרפיה טובה ניתן להתוודע דרכה אל הלא-מודע שלנו, תופעת ההשלכה מקבלת את התווית “שעיר לעזאזל” רק כשהיא פועלת בעצמה וללא בקרה. בצורתה הלא מרוסנת היא אחראית על לא מעט מהעוולות שנעשו כלפי חפים מפשע, ברמת הפרט וברמת החברה או המדינה, כמו אנטישמיות ושנאת זרים. כשחברה נמצאת במצבי מצוקה כלכלית והתפוררות, היא לעתים מאשימה בכך קבוצות מיעוט ובעקבות כך מחריפה את הרחקתן ואת בידודן, כפי שנעשה ל”שעיר לעזאזל” המקראי שגורש למדבר, נושא על גבו את כל העוונות שבני האדם לא רצו לראות.

רבקה נאמן, חברת צוות חינוך חברתי וכישורי חיים במטח, ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית.

___

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

 

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תרומה – מחצית השקל, הכסף הגדול

בשתי דרכים שונות גויס הכסף לבניית המשכן. הדרך הראשונה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות