התמנון האיראני בחצר האחורית של ארה”ב

04-07-2022 | יורם אטינגר

משטר האייתולות – סכנה ברורה ומיידית לארה"ב

לפי ArabNews הסעודי המבטא את עמדת יורש העצר הסעודי, “נוכחות חיזבאללה וכוחות המשמר האיסלאמי המהפכני באמריקה הלטינית נועד לקדם יעד מרכזי עבור איראן – בסיס קדמי של משטר האייתולות לפגיעה במטרות בארה”ב…. איראן מעמיקה נוכחות בארגנטינה, ברזיל, אורוגוואי, צ’ילה, גויאנה, פאראגוואי, טרינידד-טובגו, סורינם וקולומביה…. ב-Foz do Iguacu בברזיל נמצאת הקהילה המוסלמית הגדולה בגבול המשולש ארגנטינה-פאראגוואי-ברזיל, והיא נתונה להשפעת איראן…. סוכנים איראנים יכולים להיכנס לארה”ב – ממדינות אמריקה הלטינית – באופן חוקי ובחסות גל ההגירה הבלתי-חוקית…. חיזבאללה ממשיך להרחיב את פעילות הטרור [באמריקה הלטינית]….

“החות’ים בתימן – [שהם בני חסות של איראן] – מבריחים נשק מברזיל לתימן [למלחמה נגד סעודיה, איחוד האמירויות ושבטים פרו-סעודים]…. גם החיזבאללה [בני חסות של איראן] עוסקים בהברחת נשק מברזיל למזרח התיכון בסיוע ה-FCC שהוא גוף הפשע המוביל בברזיל…. יצרן הנשק המוביל בברזיל, Forjas Taurus, מעורב בהברחת נשק למזרח התיכון….”

לפי ה-E-International Relations, “ארה”ב רואה באיראן אתגר חוץ חשוב, מורכב,וגועש ביותר…. איראן משדרגת את חדירתה לחצר האחורית של ארה”ב… מדיניות איראן כלפי אמריקה הלטינית מבטאת את העוינות לארה”ב ואת השאיפה להתבסס בחצר האחורית של ארה”ב….

“….מדינות אמריקה הלטינית הפועלות בשיתוף פעולה עם איראן הן חלק מ”הגל הורוד” [האנטי-אמריקאי] שהגיח ב-2009-1998 וגיבש מכנה-משותף של התנגדות לארה”ב….”

איראן ממנפת את “הגל הורוד” כדי לפגוע בארה”ב

“הגל הורוד” הוא מגמה של מדינות אמריקה הלטינית בהנהגת מפלגות שמאל, פרו-איראניות, המסתייגות מארה”ב ולעתים אף אנטי-אמריקאיות. “הגל הורוד” נהנה מרוח גבית מאז 2018 (מכסיקו), 2019 (ארגנטינה), 2020 (בוליביה), 2021 (צ’ילה, הונדורס ופרו) ו-2022 (קולומביה), כאשר מדינות נוספות הצטרפו לונצואלה, קובה, ניקרגואה ואקוודור האנטי-אמריקאיות. ארגנטינה נוטה לשמאל, והנשיא לשעבר של ברזיל, לולה דה-סילבה, הפרו-איראני מוביל בסקרים לקראת הבחירות לנשיאות באוקטובר 2022.

ב-29 למאי 2022 נבחר, לראשונה, נשיא בקולומביה – שהייתה בעלת ברית קרובה של ארה”ב במלחמה בברוני הסמים, ארגוני טרור ובונצואלה – שהוא איש שמאל, פרו-ונצואלה ופרו-איראן, גוסטבו פטרו.

המרכז למחקרים בטחוניים באוניברסיטה הבינלאומית בפלורידה מדווח שאיראן מקפידה לשדרג את קשריה עם מדינות אמריקה הלטינית העשירות במשאבי-טבע המסייעים לפיתוח יכולות גרעיניות כגון אורניום בגויאנה. הסכם לשתוף פעולה איראן-גויאנה מ-2010 כולל יוזמה למיפוי משאבי הטבע של גויאנה, ובמיוחד אורניום.

ה-E-International Relations מוסיף: “ונצואלה מסייעת לאיראן בפיתוח טכנולוגיות גרעיניות, השגת אורניום, התחמקות מסנקציות בינלאומיות, הברחת מערכות נשק ויוזמות אפלות נוספות…. בוליביה ואיראן חתמו על סדרת הסכמים לשיתוף פעולה, כולל השתתפות איראן במשאבי ליתיום החיונים לפתוח גרעיני ובליסטי…. לאקוודור משאבי אורניום המושכים את תשומת לב איראן…. איראן תומכת בארגוני טרור כגון חיזבאללה [השיעי] וחמאס [הסוני] הפועלים במשולש הגבולות ארגנטינה-פאראגוואי-ברזיל [גן עדן לארגוני טרור, ברוני סמים, מלביני כספים ומבריחי נשק], ובמיוחד בערי הגבול פוארטו איגואזו, סיודאד דל אסטה ופוז דו איגואסו…. איראן מפתחת יכולות סייבר ולוחמה אלקטרונית כדי להפעילן – במשותף עם ארגוני פשע בינלאומיים ועם מדינות אנטי-אמריקאיות – לשיבוש מערכות תקשורת בארה”ב….”

לפי IranWire הבריטי, הקשר ההדוק בין איראן ופרו נובע ממיקום פרו באזור הגבול המשולש צ’ילה-פרו-בוליביה [גם הוא גן עדן לפורעי-חוק אנטי-אמריקאים] ומאגרי האורניום בפרו. “כמו ונצואלה ובוליביה, קיימת זהות אינטרסים אנטי-אמריקאית בין איראן לבין שלטון השמאל בפרו, הממונפת ע”י איראן גם לצרכי המרת-דת לאיסלאם השיעי.”

ב-2012 הוקם “המרכז האיסלאמי השיעי של פרו” (“אינקארי איסלאם”) המהווה מוקד להמרת-דת, חינוך פרו-איראני ואנטי-אמריקאי, גיוס פעילים [להפצת המהפיכה האיסלאמית-שיעית] ואיסוף מודיעין. מייסד ומנהיג המרכז האיסלאמי הוא אדוואר חוסיין קירוגה ווארגאס, מתאסלם שיעי מהפכני, ומקורבו של נשיא פרו, פדרו קאסטיו. האוניברסיטה הבינלאומית השיעית אל-מוסטפה בעיר קום באיראן הוקמה ב-2007 במטרה להרחיב את היקף ההמרה בשפתו של ציבור היעד ולהאיץ את יצוא המהפיכה האיסלאמית-שיעית באמריקה הלטינית.

השורה התחתונה

*מאז פברואר 1979, כאשר אייתוללה חומייני השתלט על איראן, מאופיינת מדיניות ארה”ב כלפי משטר האייתולות באופצייה הדיפלומטית (מו”מ), תוך הסרה רשמית ופומבית של האופציה הצבאית ושינוי-משטר מסדר היום.

*מאז פברואר 1979, ממנף משטר האייתולות את האופציה הדיפלומטית לשדרוג דרמטי של פעילותו פורעת-החוק האנטי-אמריקאית במפרץ הפרסי, ברחבי המזרח התיכון, קרן אפריקה, צפון אפריקה, מערב אפריקה, דרום ומרכז אמריקה עד גבול ארה”ב-מכסיקו.

*מאז פברואר 1979, רואה משטר האייתולות באמריקה הלטינית את הבטן הרכה של ארה”ב, ויעד מרכזי באסטרטגיה הגלובלית, ומכאן שתופי הפעולה ההדוקים עם הממשלות האנטי-אמריקאיות, ברוני סמים, ארגוני טרור ומלביני-כספים.

*מאז פברואר 1979, האופציה הדיפלומטית הניבה למשטר האייתולות מיליארדי דולרים, המעניקים רוח גבית לאיראן כמוקד אזורי וגלובלי של חתרנות, טרור והפצת יכולות צבאיות מתקדמות אנטי-אמריקאיות.

*מאז פברואר 1979, ארה”ב מתמידה באופציה הדיפלומטית, ואילו איראן מתמידה בהגברת פעילותה האנטי-אמריקאית בחצר האחורית של ארה”ב.

*כצפוי, מדיניות דיפלומטית כלפי משטר פורע-חוק, אפוקליפטי ואנטי-אמריקאי – המונחה ע”י חזון פנאטי בן 1,400 שנים להכנעת הסונים “המשומדים” והמערב “הכופר” – מקדמת את האינטרסים של המשטר פורע-החוק, ופוגעת בביטחון הלאומי וביטחון הפנים של ארה”ב.

*קידום אינטרסים של ארה”ב והעולם החופשי מחייב התגברות על הפיתוי הכרוך בהרהורי-הלב על קידום ביטחון ושלום על ידי אופציה דיפלומטית נוחה (כאילו האייתולות יכולים לאמץ ערכים מערביים של דו-קיום בשלום, לזנוח את חזונם ולהיות שותפים אמינים למו”מ), ולאמץ את מציאות המזרח התיכון האלים, מורכב ומתסכל. כלומר, החלפת האופציה הדיפלומטית באופציה של שינוי-משטר ואופציה צבאית.

לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן

שייך לקטגוריה: אקטואליה,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

סגנית הנשיא האריס טועה: ברפיח יש פתרון הומניטרי הנמצא משני עברי הגדר

השגת מטרת המערכה ברצועה נמצאת בהישג יד: הסרת האיום שחמאס…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

כיצד חרב “חרבות ברזל” את יחסי ישראל – ארה”ב

ישראל יצאה למערכה ברצועת עזה כשעוצמתה הצבאית והיחב”לית טעונה בתמיכה…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

ניפוח מלאכותי של הדמוגרפיה הפלסטינית 2024

מפקד האוכלוסין הפלסטיני מנופח מלאכותית (ומהודהד ע”י הממסד הישראלי ללא…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

הורדת ישראל ל”דמוקרטיה אלקטורלית” היא מתקפה תרבותית נגדה והזדמנות

הורדתה של ישראל במדד Y-DEM לשנת 2024 מ”דמוקרטיה ליברלית”, ל”דמוקרטיה…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מדיניות הביטחון הישראלית מוצתה וחיוני לעדכנה מיד

מדיניות הבטחון הישראלית עוצבה עם הקמת המדינה וחרף תהפוכות כמעט…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מזכיר המדינה בלינקן על ההתנחלויות – התעלמות מעובדות

מזכיר המדינה טוני בלינקן מבטא את התובנה המקובלת כאשר טוען:…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

עדכון 2024 של הסוגייה הדמוגרפית – רוב יהודי מוצק

המציאות הדמוגרפית מנוגדת לתובנה המקובלת מספר הלידות היהודיות בישראל ב-2023…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

הדרג המדיני והמודיעין – מי נגד מי

דומה שכל מה שהיה צריך להיאמר על הכשל המודיעי של…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

תובנות מערביות מקובלות מתרסקות במזרח התיכון

פרופ’ ברנרד לואיס, שהיה בר סמכא בסוגיות האסלאם והמזרח התיכון,…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

קריאת האלוף בריק “להחליף מיד את רמטכ”ל” היא טעות

כמי שטעה בהערכת יכולותיו ורמתו המקצועית של צבא היבשה על…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מורה שכול

ראיתי מורה שכול בוכה. סבי קלור, מורה ומחנך בבית הספר…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

מחלקת המדינה מנותקת ממציאות המזרח התיכון

מחלקת המדינה מנסה בשיטתיות – בכיכובם של מזכיר המדינה בלינקן…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות