מעגלי המים האיראנים

05-01-2022 | יורם אטינגר

הנחת יסוד של חתירת ארה”ב להסכם עם משטר האייתולות באיראן היא שהבוננזה הפיננסית והדיפלומטית הצפויה למשטר זה תופנה לחמאה ולא לתותחים

הנחה נוספת היא שמשטר האייתולות השיעי בטהרן הוא שותף אמין למו”מ, ומוכן לדו-קיום בשלום עם מדינות ערב הסוניות הפרו-אמריקאיות ולהינתקות מהחזון הפנאטי המגלומני המנחה אותו מ-1978/79.

הנחות אלו נחשפו במערומיהן על ידי התנהלות פורעת-חוק שיטתית של משטר האייתולות מאז עלייתו האלימה לשלטון במהפיכת 1978/79, ובמיוחד מאז הסכם הגרעין מ-2015, שהעניק לאייתולות 150 מיליארד דולרים שהופנו להחרפה חובקת-עולם של חתרנות, טרור, מלחמות אזרחים, הברחת סמים ופיתוח והפצת יכולות בליסטיות. למעשה, חוקת הרפובליקה האסלאמית (איראן) מחייבת “תהליך מתמיד של המהפיכה האסלאמית”.

ההנחה הרווחת (במיוחד בארה”ב) כאילו איום האייתולות מוגבל למפרץ הפרסי והמזה”ת הרחב, מתעלמת ממעגלי המים האיראנים המתפשטים ברחבי העולם.

מעגלי מים נוצרים על ידי השלכת אבן לשלולית, והשפעה דומה נוצרת על ידי מוקד אלימות אחד במזרח התיכון – ובמיוחד זה המונחה על ידי חזון דתי, פנאטי ומגלומני בן 1,400 שנים – המצית מעגלי אלימות ברחבי האזור והעולם.

הימנעות מדיכוי מוקד מקומי של אלימות מגלומנית, ונסיונות לפייסו ולתגמלו (כפי שהיה/יהיה בהסכם הגרעין), מעניקים רוח-גבית למעגלי אלימות הרסניים יותר, המאיימים על חלקים הולכים ומתרחבים של העולם.

גלי המים האיראנים מתועדים למשעי במפרץ הפרסי, המזרח התיכון, מרכז אסיה, אפריקה, אירופה, דרום, מרכז וצפון אמריקה. התעלמות מתופעת גלי המים האיראנים מסכנת את ביטחון אזרחי ארה”ב והמערב.

להלן מספר דוגמאות של גלי המים האיראנים בנוסף לגלים הפעילים בתימן, האזור המזרחי השיעי (ויצרן הנפט המוביל) בערב הסעודית, בחריין (רוב שיעי תוסס ושלטון סוני), איחוד האמירויות, עיראק, סוריה ולבנון.

גלי מים איראנים באמריקה הלטינית

משטר האייתולות פועל בדרום ומרכז אמריקה – יחד עם חיזבאללה – משנות ה-80′, ורואה באזור מוצב קדמי לפגיעה באינטרס ארה”ב, כולל הקמת תאי טרור רדומים בארה”ב. טהרן ממנפת אידיאולוגיה אנטי-אמריקאית בוונצואלה, קובה וניקרגואה, בנוסף לארגונים מהפכניים אנטי-אמריקאים הפעילים ברחבי דרום ומרכז אמריקה, ומעניקה להם סיוע פיננסי וצבאי, כולל ציוד ואימונים.

האייתולות וחיזבאללה מסתייעים בפזורה הלבנונית הגדולה והעשירה ברחבי האזור, ובמיוחד במשולשי הגבולות של ארגנטינה-פאראגוואי-ברזיל וצ’ילי-פרו-בוליביה הנשלטים על ידי ארגוני פשע, טרור והברחת סמים. שני אזורים אלו מהווים תשתית טרור, הפצת סמים, הלבנת הון, מעבדת פיתוח ואיחסון נשק-השמדה-המונית. האייתולות מקימים רשת מסגדים להפצת מהפיכת האסלאם ומטפחים קשרים עם מערכות התרבות, הפוליטיקה והמימון המקומיות.

לפי מהדורת יוני 2021 של ה-Strategic Perspectives #34, היוצא לאור על ידי “האוניברסיטה להגנה לאומית” (NDU) וממומן על ידי הפנטגון: “איראן משדרגת את השפעתה על מערכות המידע באמריקה הלטינית, בכל הקשור להצגת ארה”ב כגורם אימפריאליסטי המתסיס אלימות ואי-יציבות באזור. הפעילות האיראנית מתואמת עם רוסיה ווונצואלה ועוד אלפי מכפלנים בתקשורת החברתית….

“הפעילות האיראנית מהווה מכשול אסטרטגי למאמצים לקדם יציבות, דמוקרטיה ושלטון-חוק באמריקה הלטינית…. איראן הקימה מערכת תקשורת מסוכנת לא-פחות מפעילות הטרור שלה, המתבססת על HispanTV האיראנית (שהוקמה ב-2010), teleSUR הוונצואלית-רדיקלית ו- RT en Españolהרוסית. רשתות אלו מסתייעות בטוויטר, פייסבוק, אינסטגראם, וואטסאפ, וטלגראם….

“תשתית המידע מציגה את משטר האייתולות כבעל-ברית של המהפיכה העממית באמריקה הלטינית… ומקדמת מאמץ אנטי-אמריקאי משותף של איראן, רוסיה ו- Bolivarian Joint Criminal Enterprise האנטי-אמריקאי….

“מצבה הגיאו-אסטרטגי של איראן השתדרג לקראת סוף 2020…. הודעת וונצואלה על שיתוף פעולה צבאי-מדעי-טכנולוגי עם איראן מהווה צעד ראשון ביצור-משותף של מערכות נשק…. שיתופי הפעולה בין שתי המדינות מלוות בדרך כלל במעורבות רוסית….

גלי מים איראנים בקרן אפריקה

משטר האייתולות מקדם בשיטתיות נוכחות בקרן אפריקה, הכוללת את אתיופיה, אריתריאה, דג’יבוטי, סומלילנד וסומליה (150 מיליון איש, רובם מוסלמים). הקרן משתרעת לאורך החוף הדרומי של ים סוף מול חופי סעודיה ותימן; שולטת על מיצרי באב-אל-מנדב (הקריטים לסחר אסיה-אירופה ואספקת נפט); ומאופיינת על ידי אי-יציבות, פיצול פנימי ואזורי, מלחמות וטרור, המהווים קרקע פוריה למעורבות צבאית וכלכלית של כוחות אזוריים ועולמיים כמו תורכיה, איראן, סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר, מצרים, רוסיה, סין וארה”ב.

מאז מהפיכת 1978/79 – שהפכה למקור-השראה עבור ארגונים אסלאמים רדיקלים באסיה ואפריקה – רואה משטר האייתולות את ההתבססות בקרן אפריקה כבסיס קדמי לחדירה ליבשת אפריקה; לערעור השלטון הסוני בסעודיה ושאר מדינות חצי האי ערב; לשדרוג יכולות הטרור והצבא של החות’ים השיעים האנטי-סעודים בתימן; ולהרחבת השפעת האייתולות למפרץ עדן וים סוף.

לאיראן תפקיד משמעותי בהתססת קרן אפריקה כפי שמעידה מעורבותם התקופתית במלחמות האזרחים בסומליה ושיתוף הפעולה עם אריתריאה הבלתי-צפויה, המעורבת במלחמת האזרחים באתיופיה.

גלי המים האיראנים במערב אפריקה

לפי מחקר “מכון האדסון” מאוקטובר 22, 2021: “לאיראן שיתופי פעולה צבאיים עם מספר מדינות אפריקה…. הסכמי אספקת אורניום עם נמיביה וזימבאבווה מקדמים את תכנית הגרעין האיראנית…. סחר עם מדינות אפריקה מסייע לעקיפת סנקציות של ארה”ב והאו”מ….

“איראן וחיזבאללה מסתייעים בפזורה השיעית-לבנונית לגיוסי הון… וממנפות את חולשת השלטון המרכזי ואת תשתיות ארגוני פשיעה והברחת הסמים… כולל ערוצי הברחת סמים ממערב אפריקה לאירופה…. הפעילות הדיפלומטית, התרבותית והכלכלית של איראן במערב אפריקה מאפשרת הענקת כיסוי חוקי לפעילות הטרור והפשע של חיזבאללה…. איראן הקימה מרכזי תרבות בניגריה, חוף השנהב, סיירה ליאון, סנגל, סודן, טנזניה, אוגנדה ודרום אפריקה…. האייתולות מגייסים סטודנטים אפריקאים הלומדים באוניבסיטאות באיראן, ומכשירים אותם לפעילות ביון וסיוע לחיזבאללה…. ההכשרה באיראן מתמקדת בהפעלת כלי נשק קטנים, הרכבת חומרי נפץ, תצפיות מודיעיניות, הכנת דרכי-מילוט ועמידה בחקירות….

“איראן תומכת בחזית הפוליסריו הפועלת ממפקדות באלג’יריה, נלחמת לשחרור מערב הסהרה משלטון מרוקו [הפרו-אמריקאית], ובעלת-קשרים לחיזבאללה…. משמרות המהפכה של איראן מאמנות ארגון טרור ברפובליקה המרכז אפריקנית…. לאיראן קשרים עם ארגון טרור אסלאמי בניגריה, וגם עם אל-קעידה….”

הסכם נוסף עם איראן?

הסקירה לעיל על מעגלי המים האיראנים המקדמים חזון פנאטי, דתי ומגלומני, מדגישה את הפער הבלתי-ניתן לגישור בין המציאות לבין הנחות-יסוד מאחורי הסכמי עבר/עתיד עם משטר האייתולות.

ההנחה שתיגמול נדיב של האייתולות ישכנע אותם להינתק מחזונם הפנאטי, ולאמץ את תפישת הדו-קיום בשלום מקריבה את המציאות המורכבת והמתסכלת על מזבח הרהורי-לב פשטנים ונוחים.

החלטת ארה”ב להוריד מסדר היום את האופציה הצבאית ואת חילופי השלטון בטהרן מכרסמת באופן קשה בתדמית ההרתעה שלה – שהיא גורם מרכזי וחיוני לצמצום זעזועי העולם – וממחישה עד כמה היא ממעיטה במשקל התנהלות עבר מתועדת של משטר האייתולות, ומאדירה את משקל התנהלות עתידית וספקולטיבית של משטר זה.

לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן

שייך לקטגוריה: אקטואליה,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

סגנית הנשיא האריס טועה: ברפיח יש פתרון הומניטרי הנמצא משני עברי הגדר

השגת מטרת המערכה ברצועה נמצאת בהישג יד: הסרת האיום שחמאס…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

כיצד חרב “חרבות ברזל” את יחסי ישראל – ארה”ב

ישראל יצאה למערכה ברצועת עזה כשעוצמתה הצבאית והיחב”לית טעונה בתמיכה…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

ניפוח מלאכותי של הדמוגרפיה הפלסטינית 2024

מפקד האוכלוסין הפלסטיני מנופח מלאכותית (ומהודהד ע”י הממסד הישראלי ללא…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

הורדת ישראל ל”דמוקרטיה אלקטורלית” היא מתקפה תרבותית נגדה והזדמנות

הורדתה של ישראל במדד Y-DEM לשנת 2024 מ”דמוקרטיה ליברלית”, ל”דמוקרטיה…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מדיניות הביטחון הישראלית מוצתה וחיוני לעדכנה מיד

מדיניות הבטחון הישראלית עוצבה עם הקמת המדינה וחרף תהפוכות כמעט…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מזכיר המדינה בלינקן על ההתנחלויות – התעלמות מעובדות

מזכיר המדינה טוני בלינקן מבטא את התובנה המקובלת כאשר טוען:…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

עדכון 2024 של הסוגייה הדמוגרפית – רוב יהודי מוצק

המציאות הדמוגרפית מנוגדת לתובנה המקובלת מספר הלידות היהודיות בישראל ב-2023…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

הדרג המדיני והמודיעין – מי נגד מי

דומה שכל מה שהיה צריך להיאמר על הכשל המודיעי של…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

תובנות מערביות מקובלות מתרסקות במזרח התיכון

פרופ’ ברנרד לואיס, שהיה בר סמכא בסוגיות האסלאם והמזרח התיכון,…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

קריאת האלוף בריק “להחליף מיד את רמטכ”ל” היא טעות

כמי שטעה בהערכת יכולותיו ורמתו המקצועית של צבא היבשה על…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מורה שכול

ראיתי מורה שכול בוכה. סבי קלור, מורה ומחנך בבית הספר…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

מחלקת המדינה מנותקת ממציאות המזרח התיכון

מחלקת המדינה מנסה בשיטתיות – בכיכובם של מזכיר המדינה בלינקן…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות