מאמרים_סטריפ_אתר-removebg-preview

הרב שמואל שפירא, רב היישוב כוכב יאיר וצור יגאל, ראש בית הוראה בצהר

שלום ואור.
השבת אנו קוראים בפרשת “בא”, בה מסופר על שלושת המכות האחרונות שלקו המצרים – ארבה, חושך ומכת בכורות, וכן על הסכמתו של פרעה להוציא את בני ישראל ממצרים, על היציאה, ועל הציווי לזכור את יציאת מצרים.
הוויכוח בין משה ואהרון לבין פרעה ועבדיו על ההסכמה ליציאת ישראל ממצרים, נמשך זמן רב. לפי חז”ל – כשנה. מכיוון שכל מכה נמשכה כשבוע, ובין כל מכה עברו שלשה שבועות.
מדוע נדרש למצרים זמן ארוך כל כך להסכים להוציא את ישראל מארצם?
מצרים הקדמונית הייתה מרכז המידע והידע העולמיים. מדענים לסוגיהם היו שם, וגם היום מתפעלים מהיכולת שלהם. גם פרעה כשליט האימפריה היה בוודאי חכם גדול, וחז”ל מספרים כי ידע שבעים לשון, כשפים ועוד (סוטה לו). אם כן, כיצד המשיך להתעקש מכה אחרי מכה, ולתלות זאת בכוחות הטבע ולא בשליחותם של משה ואהרון.
התורה מתארת זאת במילים: “כבד לב פרעה”. למה הכוונה?
המדרש מתאר זאת כך: “…’כבד לב פרעה’, אמרו: למה הדבר דומה? לארי וחיות ושועל, שהיו הולכין בספינה, וחמור גובה מכס מן הספינה. אמר להם החמור: תנו לי מכס. אמר לו שועל לחמור: כמה עזין פניך, אתה יודע שמלך שבחיות עמנו, ואתה תשאל מכס? אמר לו החמור: מן המלך אני נוטל ולגנזיו אני מכניס. אמר להם הארי: קרבו לי הספינה, ויצא וטרפו לחמור ונתנו לשועל, אמר לו: סדר לי אבריו של שוטה זה. הלך השועל וסדרן; ראה לבו – נטלו ואכלו. כשבא הארי מצא אבריו נתוחין. אמר לו: לבו של שוטה זה היכן הוא? אמר לו: אדוני המלך, לא היה לו לב, שאם היה לו לב לא היה נוטל מכס מן המלך. אף כך פרעה הרשע, אם היה לו לב, לא היה אומר למלך מלכי המלכים תן לי דורון, ושכח מה שעשו לו העכברים, ועדיין היה אומר, מי ה’ אשר אשמע בקולו, לא ידעתי את ה'”. (ילקוט שמעוני וארא, קפב)
מה המיוחד בכבד יותר מאיברים אחרים? חז”ל אמרו, כי המלח מוציא את הדם מן הבשר ומכשירו לאכילה, כך גם ייסורים ממרקים עוונות אדם ומכשירים את נפשו (תלמוד בבלי מסכת ברכות ה), אולם ישנו איבר אחד שאין הדם יוצא במלח, זהו הכבד, וכדי להוציא ממנו את הדם ולהכשירו, הוא זקוק גם לצלייה באש.
ליבו של פרעה משול לכבד, והכוונה בכך, כי אין לו די במלח החיים – בייסורים, כדי להכשירו. הוא זקוק לתהליך קשה וכואב יותר. (ע”פ שיחות הרב נבצאל ספר שמות).
כלומר, ידע והבנה הם דברים מרכזיים בחיי האדם, אולם אדם הדבוק בהנאות ובתאוות, מתקשה להתנתק מהם – אינו מסוגל להפעיל את שכלו, כדי להכריע נכון. (כמו מכורים לעישון ולאלכוהול, שקשה להם להיגמל, גם אם הם יודעים בשכל, שהדבר מזיק להם)
זוהי כוונת חז”ל בהסברם את התנהגותו של פרעה: הכבד, במסורת חז”ל הוא מרכז התאוות והכבוד. פרעה מסמל את כל אותם אנשים שהרצון להנאות ותאוות כה עמוק בליבם, עד שאינם מסוגלים להבין ולקבל דברים אחרים, ורק ייסורים כבדים יכולים להאיר את עיניהם.
שבת שלום ובשורות טובות
 
 
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אהבתם? שתפו

תגובות

  1. בפרק יב פסוק ו יש הוראות ברורות לגבי המזוזות .אצל היהודים יש רק מזוזה אחת מודבקת על הקורה הימנית של הדלת.בשמע ישראל כתוב וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך.בתפילה אני מניח בין עיני ככתוב והיו לטטפת בין עיניך.עשרת הדברות עדיין בתוקף איך להתייחס לחמשת ספרי התורה כיום ארון הספר היהודי ענק גדול וחכם עובדה בישיבות ובבתי הכנסת לא לומדים תורה אלא את כל הספרות הענקית של חזל הרבנים האדמורים איך אני מצטרף לעם העברי ולתורת משה וישראל עדיין במציאות או רק בהיסטוריה

התגובות סגורות.

דילוג לתוכן