אלירן קיסר
מאמרים_סטריפ_אתר-removebg-preview

 

עֲשָׂרָה קַבִּין יֹפִי יָרְדוּ לָעוֹלָם, תִּשְׁעָה נָטְלָה יְרוּשָׁלַיִם וְאֶחָד כָּל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ”

כיצד קרה כי בשטח כה קטן ,רק של 1 קמ”ר , מרוכזים המקומות הקדושים ביותר עבור שלוש הדתות, היהדות הנצרות והאסלאם.

 

עד ימי דוד המלך, מרכזיותה של ירושלים לא באה לידי מימוש, דווקא שילה הייתה המרכז הפולחני דתי של עם ישראל  אז, בשילה שרת בקודש הכהן הגדול . 

דוד המלך בחר בעיר בעיקר בשל יתרונותיה המעשיים, הארציים: 

  • העובדה  כי העיר איננו ממוקמת  בתוך אחד מנחלות השבטים,  הקנה לירושלים מעמד עיר אקסטריטוריאלי,  בתוך שבטי ישראל.
  • מי מעין הגיחון 
  • קרבתה לדרך האבות. 
  • מיקום אסטרטגי –  יְֽרוּשָלַ‍ִ֗ם הָרִים סָבִ֪יב לה

העובדה כי ארץ המוריה, המקום בו עקד אברהם את יצחק לא מוזכרת דווקא אצל דוד המלך. 

אך בניית  העלייה לרגל לבית המקדש, בית המקדש עצמו ונבואות אחרית הימים העלו את קרנה של ירושלים למעמד של עיר מקודשת.

עֹמְדוֹת הָיוּ רַגְלֵינוּ בִּשְׁעָרַיִךְ ירושלים.

ירושלים הַבְּנוּיָה כְּעִיר שֶׁחֻבְּרָה לָּהּ יַחְדָּו.

בגלות בבל הפכה עיר למושא געגועי הגולים:

עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ, גַּם-בָּכִינוּ, בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן…

אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָ‍ִם תִּשְׁכַּח יְמִינִי

בימי הבית השני הועצמה קדושתה של העיר אולי משום שהיא המרכז הוותיק הבלתי המעורער של עם ישראל.  חזרתם לירושלים ובנית בית המקדש מחדש  הפכה את ירושלים לעיר הקודש ללא ערעור, עד עצם היום הזה. כידוע, כל יום בשנה  מתפלל היהודי, מזכיר בערגה את ירושלים ומייחל לבנייתה מחדש.

 

בקריאה של הברית החדשה  נלמד  כי האירועים הדרמטיים ביותר מתרחשים בשבוע האחרון של ישוע בעיר ירושלים .  כאן הוא מנבא על חורבן העיר, כאן הוא מבריא באורח ניסי עיוור ופיסח , כאן הוא עולה לבית המקדש, חוגג את ליל הסדר, נתפס וצלב, נקבר וקם לתחייה.

 

למרות כל הנאמר לעיל, הנוצרים נטשו את ירושלים הארצית, את ירושלים של מטה.  בעת כתיבת הברית החדשה ובעת עיצובה של הדת החדשה , ירושלים היהודית הייתה חרבה שוממה.

עובדה זו סייעה מאד לתפיסה התיאולוגית הנוצרית הרואה כי  הם (הנוצרים)  “ישראל החדשה”, איתם נכרתה “הברית החדשה” , כאשר האל נוטש את היהודים אשר לא הכירו בישוע כמשיח.

לאורך השנים אמצו התיאולוגים הנוצרים את העיקרון של ירושלים של מעלה, תוך הדגשת עליבותה של ירושלים הארצית. עד ימי מדינת ישראל ובמידה מסוימת בתקופת המנדט אכן ירושלים התאימה לתיאור הזה. 

בעיני המוסלמים ירושלים הייתה מושא וכיוון התפילה הראשון  לפני שמוחמד שינה זאת וקבע את מכה, כזו .

המוסלמים לא מזכירים ממש את ירושלים בקוראן, אך בסורה 17 מסופר על מסע פלאי של הנביא מוחמד למסגד הקיצון , משם הוא עלה השמימה פגש את המלאך גבריאל וקיבל את תפילות האסלאם.

אירוע זה , התחזק לאורך השנים גם מסיבות פוליטיות והביא את ירושלים למעמד של העיר השלישית בחשיבותה אחרי מכה ומדינה. 

 

בנוסף לכך המוסלמים מתארים כי באחרית הימים יוקם גשר דק מאד על נחל הג’הנאם,  ורק הצדיקים יוכלו לעבור אותו מצד לצד, ואילו  הרשעים יפלו הישר לאש הגיהינום.

כך במשך השנים, הפכה ירושלים כעיר קדושה לדתות, התוצאה ניכרה הן בארכיטקטורה המגוונת , שהשאירו כובשיה הרבים וגם לצערנו  הדם הרב שנשפך .

המבקר בעיר הפליאה הזו לא יוכל להתעלם מהתחרות בין הדתות המקבלת את ביטויה גם בגובה מבני הדת, ובדרישות הנוקשות לכבד את  נהלי הביקור באתרים הקדושים.

כל זאת מלווה בחשדנות הדדית בין שלושת הדתות ואפילו בין כל פלג  של מאמינים.

 

לשנה הבאה בירושלים הבנויה

 

אלירן קיסר הינו מורה דרך מוסמך

www.bibletours.co.il

אהבתם? שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

תגובות

    1. יש טיול בירושלים בהדרכתו של אלירן. אם את רוצה להצטרף הכנסי ללשונית טיולים, תמצאי את הטיול הזה ותירשמי שם.

    1. יש טיול בירושלים בהדרכתו של אלירן. אם את רוצה להצטרף הכנסי ללשונית טיולים, תמצאי את הטיול הזה ותירשמי שם.

התגובות סגורות.

דילוג לתוכן