הרהורים על פרשת יתרו | יוכי ברנדס
09-02-2023
| עדי רומם
נעשה ונשמע? לא תמיד.
אלוהים קיווה שבני ישראל יגידו למשה: התורה של כולנו, אתה לא תקבל אותה ותפרש אותה בשבילנו, אנחנו עולים להר סיני יחד אתך.
משהו מוזר קורה בפרק הזה. כל כך מוזר, עד שהפרשנים מעדיפים להתעלם, והמעטים, שבכל זאת מנסים, מותירים אותנו עם פירוש חמקמק שבכלל לא מתמודד עם הקושי.
לפני מעמד הר סיני, אלוהים מצווה על משה שיזהיר את בני ישראל לבל יעזו לעלות אל ההר: “וְהִגְבַּלְתָּ אֶת הָעָם סָבִיב לֵאמֹר הִשָּׁמְרוּ לָכֶם עֲלוֹת בָּהָר” (יט, יב). בני ישראל נשמעים לאזהרה בחרדת קודש ומתייצבים בתחתית ההר. הרגע הגדול מגיע. העשן, הענן, השופר, האש וכל יתר האפקטים כבר פועלים במלוא הרושם. משה עולה אל ההר. אלוהים פוצה את פיו. והנה, איזה מפח נפש, במקום עשרת הדיברות המיוחלות, אלוהים משגר את משה בחזרה למטה ומצווה עליו: “רֵד הָעֵד בָּעָם פֶּן יֶהֶרְסוּ אֶל ה’ לִרְאוֹת” (כא).
משה נדהם מהציווי המיותר, שניתן ברגע הכי פחות מתאים, ומזכיר לאלוהים שהאזהרה כבר מיושמת: “לֹא יוּכַל הָעָם לַעֲלֹת אֶל הַר סִינָי כִּי אַתָּה הַעֵדֹתָה בָּנוּ לֵאמֹר הַגְבֵּל אֶת הָהָר וְקִדַּשְׁתּוֹ” (כג). אבל אלהים לא מוותר ומאלץ את משה לרדת. משה מציית. וכי יש לו ברֵרה? ודווקא אז, לפני שאנחנו שומעים על עלייתו החוזרת אל ההר, אלוהים מחליט שהגיע הזמן לתת את התורה ופוצח בהקראת עשרת הדברות.
למה אלוהים תובע ממשה לרדת מהר סיני בעיצומו של טקס מתן תורה ולהזהיר את העם פעם נוספת? כאמור, פרשנינו שותקים, או לחלופין מתייצבים בשורה אחידה ואומרים שאין כאן שום קושי וכי מדובר בחזרה דידקטית. אזהרות חשובות צריך להגיד שוב ושוב ושוב. רק רבי יהודה הנשיא, מכל פרשנינו וחכמינו, מעז ללחוש שהציווי השני מעיד שהקב”ה אולי חזר בו מהציווי הראשון. אבל מיד הוא מזדרז לטשטש את הפירוש הנועז שלו ומסביר שזה רק בכאילו.
צר לי, רבי יהודה היקר, אבל אני לא מקבלת את הכאילו שלך. אלוהים אכן התחרט על הציווי שלו. או, בעצם, הוא לא באמת רצה שיצייתו לו בעניין הזה. אלוהים קיווה שבני ישראל יגידו למשה: התורה של כולנו, אתה לא תקבל אותה ותפרש אותה בשבילנו, אנחנו עולים להר סיני יחד אתך.
אבל בני ישראל לא נאבקו ולא מרדו ולא מחו. הם ויתרו. ואלוהים, שכנראה התאכזב לא רק מהם, אלא גם ממשה, ציווה עליו להצטרף אליהם שם למטה.
ככה זה. עם שמוותר ומפחד, לא יזכה לעלות אל ההר. ומנהיג שמוותר ומשאיר את עמו מאחור, מעיד על עצמו שגם הוא אינו ראוי לעלות.
יוכי ברנדס: סופרת
באדיבות אתר 929 | www.929.org.il
פרסם תגובה