מאסתר ועד ימינו

26-03-2024 | עו"ד לילך הירש אופיר

על זכויות נשים והסכמי ממון

סיפור מגילת אסתר חושף את סיפוריהן של שתי נשים – ושתי ואסתר. המלכה ושתי מסולקת על ידי המלך אחשוורוש בשל סירובה לבוא אליו כפי שציווה מחשש שסירובה יעורר התנגדות של נשים אחרות כלפי בעליהן.

במקום ושתי מגיעה אסתר, בתולה שקטה וצייתנית מאד, שכביכול למדה את הלקח. לכאורה, אסתר הצייתנית והשקטה באה להחליף את ושתי ולהפנים את מסר הכניעה לסמכות הגברית. אולם, בהמשך מתברר כי אסתר היא אישה תעוזה ודעתנית, שמצליחה להטות את רצון המלך והממלכה כולה לטובתה ולטובת עמה בצורה חכמה והדרגתית.

המגילה ממחישה היפוך מעניין ביחסי הכוחות בין גברים לנשים. התחלת הסיפור ממוקדת בניסיונם של השליטים הפרסים להשליט את סמכותם על הממלכה הענקית שכבשו ועל העמים הרבים שכפופים להם, ובמיוחד על נשותיהם. ומסתיימת בהיפוך שחל ביחסי הכוחות עד לזכייתה של האישה בעמדת הכוח והסמכות.

מאז ועד ימנו עברה דרך רבה, ותפיסת זכויות הנשים והשוויון המגדרי השתנתה באופן מהפכני. החברה המודרנית מכירה בשוויון בין המינים ובזכויות שוות לנשים ולגברים בכל התחומים, ובפרט בתא המשפחתי.

בתחום דיני המשפחה, החוקים כיום מדגישים זכויות שוות לבני הזוג ומעניקים הגנות משפטיות לנשים ולילדים בדומה לגברים. החוק המודרני מגנה באופן אלימות במשפחה, מעניק זכויות גירושין והיפרדות שוויוניות לשני בני הזוג, וקובע זכויות הוריות שוות לאם ולאב.

אחד הביטויים המרכזיים של העיקרון של השוויון המלא בין בני הזוג הוא האפשרות לערוך הסכם ממון. הסכם ממון הוא הסכם חוזי שבו בני הזוג קובעים מראש, ובאופן הדדי ושוויוני, את הסדרי הרכוש והזכויות הכלכליות ביניהם לקראת מצבים עתידיים של גירושין או פרידה.
עריכת הסכם ממון מונעת מצב של חלוקת רכוש חד-צדדית לפי הוראות גורפות של החוק שאינן מתחשבות בנסיבותיה הייחודיות של כל משפחה.

הסכם הממון מאפשר לבני הזוג להגיע להסדר רכושי הוגן ומאוזן המתחשב בגורמים כמו תרומתם היחסית לרכוש המשותף, מצבם הכלכלי, חלוקת נטל גידול הילדים וכדומה.
בכך, עריכת הסכם ממון מעניקה שוויון לבני הזוג ומאפשרת להם לקבוע באופן אוטונומי את הסדרי הרכוש, הזכויות והחובות הכלכליות ביניהם. ההחלטות נתונות בידיהם כשני צדדים שווים, ואינן כפופות באופן חד-צדדי לרצונו של אחד הצדדים בלבד כפי שהיה נהוג בעבר.

עבור נשים רבות, האפשרות לערוך הסכם ממון היא צעד חשוב ומשמעותי להבטחת עצמאותן הכלכלית ולהגנה על זכויותיהן הרכושיות בנישואין. עריכת הסכם ממון מונעת מצבים של תלות כלכלית וחוסר עצמאות שאפיינו נשים רבות בעבר, עת מעמדן החברתי והמשפטי היה מוגבל. זוהי הזדמנות חשובה עבור נשים לפעול בשוויון ומאותו מעמד של האישה אל מול בן זוגה, ללא כפיפות לרצונו ולהחלטותיו החד-צדדיות כפי שמשתקף בסיפוריהן של ושתי ואסתר בימים עברו.

האפשרות לערוך הסכם ממון מסמלת אפוא את המעבר מחברה פטריארכלית שבה האישה הייתה כפופה לסמכות הגבר וחסרת זכויות עצמאיות, לחברה מודרנית שבה היא זוכה בשוויון זכויות, בכבוד עצמי ובאותו מעמד חוקי כמו בן זוגה הגבר בכל הנוגע לרכוש וזכויות כלכליות. עריכת הסכם ממון מסמלת את ההתקדמות האיתנה אל עבר מימוש השוויון המגדרי בחברה, ערך החורג מתחום דיני המשפחה אל עבר רשויות נרחבות בחיי החברה והציבור.

אמנם הדרך אל השוויון המלא בין המינים עדיין ארוכה, ופערים גדולים עדיין קיימים בין גברים לנשים בתחומי התעסוקה, השכר, ההזדמנויות הכלכליות והחברתיות וכדומה, אך האפשרות לערוך הסכמי ממון מהווה אבן דרך חשובה בתהליך ההכרה בזכויות הנשים ובשוויון המגדרי. זהו צעד משמעותי בכיוון המימוש המלא של זכויות האישה בחברה ובתא המשפחתי לעומת הדמויות הקדומות של ושתי ואסתר, שמעמדן והצלחתן היו תלויים ברצונו ובהחלטותיו של הגבר השליט עליהן.

לבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר לחצו כאן

שייך לקטגוריה: חוק ומשפט,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

תיקון צו ירושה

בין כיבוד החוק לבין השגת צדק

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

חג החירות

חג החירות: בין ערכים היסטוריים למשפט ישראלי

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

הסכמי ממון – מפתח לנישואין בטוחים ולפרידה שקטה

נועה ודני, זוג צעיר שזה עתה התחתן, חלמו על רכישת…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

סכסוך ירושה במשפחה גאורגית

לאחרונה הכריע בית המשפט למשפחה באשדוד בתביעה שעניינה סכסוך ירושה…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

זכויות ידועים בציבור בירושה

דני וענת הכירו לפני 10 שנים כשעבדו יחד בחברת היי-טק.…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

אל תותירו את העתיד למקרה – כך תבטיחו שלוות נפש בכל מצב

בירושלים התגוררה אישה מרשימה בת 86 בשם שרה. בשכל חד…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

הוא חזר

בשבוע שעבר ציינו את יום המשפחה (9.2.24) וזו הזדמנות נפלאה…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

צוואות מוזרות ומצחיקות

צוואות מוזרות ומצחיקות

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

לא רק בשביל הממון

דנה, הבת של חברה טובה שלי מתחתנת ואני מתרגשת בשבילה…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

הדרך הטובה ביותר לערוך צוואה

עריכת צוואה היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שאדם יכול לקבל…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

הסתלקות מירושה

שרה ורחל הן שתי אחיות שלא היו קרובות במיוחד. שרה,…

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא

כמה עולה ייפוי כוח מתמשך 

גורמים המשפיעים על עלויות ייפוי כוח מתמשך

הבלוג של עו"ד לילך הירש אופיר

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות