מה מקבלת ארה”ב בתמורה לסיוע החוץ לישראל?

19-01-2022 | יורם אטינגר

מדינת ישראל נהנית כבר שנים מסיוע החוץ האמריקני, אך מה מרוויחה מכך ארה”ב?

התשואה על השקעת ארה”ב בישראל

*באוקטובר 2021 וינואר 2020 התריע המודיעין הישראלי על מתקפות צפויות של כלי טיס בלתי מאוישים וטילים איראנים על מתקני צבא ארה”ב בדרום סוריה ועיראק, ובכך מנע פגיעה ב-200 חיילי ארה”ב בסוריה ו-1,500 בעיראק.

*המידע המודיעיני שישראל מעבירה לארה”ב עולה בהיקפו ואיכותו על סך המידע שארה”ב מקבלת מכל מדינות נאט”ו. המידע מישראל מתייחס לפעילות האזורית והעולמית של איראן בתחומי טרור, טילים בליסטים וגרעין; פעילות טרור אסלאמי סוני נגד ארה”ב ובעלות בריתה הערביות; מערכות נשק ותורות לחימה של אויבי ויריבי ארה”ב; פיתוחים טכנולוגים ותורות לחימה לנטרול יכולות עוינות; מידע על טילים בליסטים בעלי ראש חץ גרעיני בתקופת ברה”מ; ועוד.

*לדברי הגנרל ג’ורג’ קיגן, שהיה ראש המודיעין של חיל האוויר האמריקאי: “היקף המידע המודיעיני שארה”ב מקבלת מישראל עולה על תפוקת חמש סוכנויות ביון (CIA)”.  התקציב השנתי של ה-CIA הוא כ-15 מיליארד דולרים.

*ישראל היא מעבדה בתנאי-קרב היעילה והחסכונית ביותר של תעשיות הביטחון בארה”ב. ישראל משתמשת במאות מערכות קרב אמריקאיות, ומעבירה ליצרנים בארה”ב לקחי מבצעים, תחזוקה ותיקונים, המשדרגים את הדור הבא של המוצרים האמריקאים. הלקחים הישראלים מקדמים את התחרותיות של ארה”ב בשוק העולמי, חוסכים לארה”ב הרבה שנים ומליארדי דולרים של מחקר ופיתוח, מגדילים את היצוא האמריקאי ומרחיבים את בסיס התעסוקה בארה”ב. לפי חברת לוקהיד-מרטין (ג’נראל דיינמיקס לשעבר), השימוש המבצעי הישראלי במטוסי 16-F הביא ליותר מ-700 שדרוגים “שמשמעותם בוננזה של מיליארדי דולרים למפעל”. בוננזה דומה היא מנת חלקה של חברת מקדונל-דאגלאס המייצרת את ה-15-F. תשואה גבוהה יותר צפוייה מהשימוש המבצעי של ישראל במטוסי ה-35-F המתוחכמים והיקרים יותר.

*לפי האדמירל אלמו זומוואלט, שהיה ראש המבצעים של צי ארה”ב, והגנרל אלכסנדר הייג, שהיה המפקד העליון של נאט”ו ומזכיר המדינה האמריקאי: “ישראל היא נושאת המטוסים האמריקאית הגדולה ביותר שאינה זקוקה לחיילי ארה”ב, שאי-אפשר להטביעה, העוגנת באזור קריטי ביותר מבחינה ביטחונית וכלכלית, וחוסכת לארה”ב את הצורך לייצר ולהציב בזירת מזרח התיכון עוד נושאות מטוסים אמיתיות, בנוסף למספר חטיבות צבא בעלות של כ-15 מיליארד דולרים לשנה”.

*גיבוש תורות לחימה של צבא ארה”ב מתבסס במידה רבה על הנסיון הישראלי. לדוגמא, כוחות מיוחדים של ארה”ב בדרכם לעיראק (ובעבר גם לאפגניסטן) ומומחים ללוחמה בשטח בנוי מתאמנים בישראל וממנפים את הנסיון המבצעי של ישראל. טייסי קרב אמריקאים מפיקים תועלת רבה מתרגילים משותפים עם טייסי קרב ישראלים – המנוסים יותר בתנאי קרב, נועזים ויצירתיים יותר – החושפים בפניהם את מלוא הפוטנציאל של מטוסי הקרב האמריקאים.

*ישראל היא בסיס שובר-מוסכמות ומשנה-משחק של מרכזי מחקר ופיתוח של יותר מ-200 ענקי הייטק מארה”ב, הממנפים את כח המח הישראלי.

*ישראל מהווה מכפלן-עוצמה כלכלי וביטחוני של ארה”ב, מאריכה את הזרוע האסטרטגית של ארה”ב ללא נוכחות צבאית אמריקאית (בניגוד לאירופה, דרום קוריאה ויפן), ומרתיעה גופים פורעי חוק המאיימים על ארה”ב ובעלות-בריתה הערביות.

*מידע נוסף כאן.

אבני דרך למהפך במעמד ישראל – מנטל לנכס

*ב-1948 התנגדו מחלקת המדינה, הפנטגון, ה-CIA, ה”ניו יורק טיימס” וה”וושינגטון פוסט” להקמת המדינה היהודית, והעריכו שתהיה בעלת-ברית של ברה”מ, לא תוכל לעמוד מול מתקפה-משולבת של מדינות ערב, תפגע ביחסי ארה”ב-ערב, כולל אספקת נפט ערבי לארה”ב, ותהווה נטל אסטרטגי על ארה”ב. הניצחון במלחמת העצמאות לא שינה את עמדתם.

*הניצחון הישראלי ב-1967 השמיד את התשתית הצבאית של מצרים, שהייתה אז פרו-סובייטית, ופעלה להפלת המשטרים הפרו-אמריקאים של מפיקות-הנפט הערביות, בתקופה של תלות אמריקאית מוחלטת בנפט המפרץ הפרסי. הניצחון הישראלי חסך מארה”ב מכה כלכלית וביטחונית, ופגע קשות באינטרסים של ברה”מ. ישראל הפכה מנטל אסטרטגי למכפלן-עוצמה עבור ארה”ב, והעניקה לארה”ב מידע ייחודי על מערכות-נשק ותורות לחימה סובייטיות והדרכים להבסתן, בנוסף לחשיפת ארה”ב לשלל המלחמה שכלל טילי קרקע-אוויר, מכ”מ וטנקים סובייטים.

*בדצמבר 1969 השתלט צה”ל על תחנת מכ”מ סובייטית מתקדמת 12-P במפרץ סואץ (“מבצע תרנגול 53”). חשיפת הטכנולוגיה המתקדמת בפני ארה”ב תרמה לעליונות הצבאית של ארה”ב על פני ברה”מ ושידרגה את איכות התעשייה הביטחונית בארה”ב. להערכת וועדת המודיעין בסנאט האמריקאי, תרומתו של מידע זה לתעשייה וצבא ארה”ב היתה כ-3 מיליארד דולרים.

*ב-1966, 1968 ו-1989 ערקו לישראל טייסים ערביים עם מטוסי מיג 21, 17 ו-23. המידע הייחודי על מטוסי הקרב הסובייטים הועבר לארה”ב על השלכותיו המבצעיות והתעשייתיות.

*ב-1970 המחישה ישראל את כח ההרתעה שלה, כאשר נענתה לבקשת ארה”ב (שהייתה שקועה ב”בוץ הוויטנאמי”), תיגברה את כוחותיה ברמת הגולן (גבול משותף לישראל-סוריה-ירדן) והביאה להסגת פלישת סוריה הפרו-סובייטית לירדן הפרו-אמריקאית, שהייתה עלולה להביא להפלת משטרים פרו-אמריקאים בחצי האי ערב.

*ב-1981 השמידה ישראל את הכור הגרעיני בעיראק – למרות לחץ חריף אמריקאי – ובכך מנעה אפשרות לעימות גרעיני במלחמת המפרץ ב-1991.

*הפיכת איראן (1978/79) ותורכיה (2003) מבעלות ברית מועדפות של ארה”ב לאויבות ויריבות שפכה אור על ישראל כבעלת הברית היחידה של ארה”ב במזה”ת שהיא יעילה, יציבה, אמינה ודמוקרטית.

*ב-2007 השמידה ישראל את הכור הגרעיני הסורי-איראני-צפון קוריאני, ובכך מנעה אפשרות של מלחמת אזרחים גרעינית בסוריה.

*מ-2010 מזעזע “הצונאמי הערבי” את הרחוב הערבי ומחזק את תדמית ישראל כבעלת ברית ייחודית על רקע האלימות, אי-יציבות והפכפכות הבינערבית, בנוסף לארעיות המשטרים הערביים ומכאן ארעיות מדיניותם והסכמיהם.

*ב-2021 הייתה ארה”ב יכולה להוציא את כל כוחותיה מהמפרץ הפרסי והאוקינוס ההודי אילו הייתה במפרץ הפרסי מדינה בעלת היכולות והמאפיינים של ישראל.

*מידע נוסף כאן.

יתרון-צבאי-אייכותי של ישראל מקדם אינטרסים אמריקאים

*יתרון-צבאי-אייכותי (המסוגל להתגבר על מתקפה ערבית משולבת) משדרג את תרומת ישראל כמכפלן-עוצמה עבור ארה”ב, ללא חיילים אמריקאים, באזור סוער ובלתי-צפוי בין אירופה-אסיה-אפריקה ובין הים התיכון-ים סוף-האוקינוס ההודי-המפרץ הפרסי, המשמש מוקד הפצה אזורית וגלובלית של טרור אסלאמי, טכנולוגיות בליסטיות וסמים.

*ככל שיגדל יתרונה-הצבאי-האייכותי של ישראל – תוך נגישות למערכות נשק המתקדמות ביותר בארה”ב – כן תיגדל תרומת ישראל כמעבדה בתנאי-קרב של התעשיות הביטחוניות והכוחות המזויינים של ארה”ב, החוסכת לארה”ב מיליארדי דולרים ושנים ארוכות של מחקר ופיתוח, מגדילה את היצוא הביטחוני ומחדשת את שיטות הלחימה של צבא ארה”ב.

*יתרון-צבאי-אייכותי מחזק את כח ההרתעה של ישראל מול ארגוני טרור איסלאמים ומשטרים פורעי חוק המאיימים על ארה”ב ובעלות בריתה הערביות.

*יתרון-צבאי-אייכותי של ישראל מסייע להצרת כושר התמרון של איראן, רוסיה וסוריה בזירת סוריה-לבנון, ומהווה קו הגנה קריטי של המשטר ההאשמי הפגיע, שהפלתו עלולה לגרום להפלת כל המשטרים הפרו-אמריקאים בחצי האי ערב.

*יתרון-צבאי-אייכותי של ישראל מצמצם את אי-היציבות האזורית ואת סכנת המלחמות, ומהווה גורם מרכזי בהחלטת מדינות הנפט הערביות לשפר באופן דרמטי את הקשרים עם ישראל.

*ליתרון-צבאי-אייכותי של ישראל – בהקשר של האיום האיראני הקטלני על כל מדינות ערב הסוניות במפרץ הפרסי – תפקיד מכריע בשיפר הדרמטי של יחסי ישראל עם מדינות אלו.

*יתרון-אייכותי -צבאי מאפשר פעולות צבאיות מהירות-יחסית, ומצמצם את הסכנה להידרדרות והרחבת מימדי העימותים עם ארגוני טרור ומדינות עוינות, ובולם מעורבות מדינית וצבאית של גורמים בינלאומיים בסכסוכים מקומיים.

*יתרון-צבאי-אייכותי של ישראל מאפשר לארה”ב לצמצם בהדרגה את נוכחותה הצבאית במזה”ת, כאשר ישראל ממלאת חלק מהחלל שנוצר עם פינוי כוחות ארה”ב, תוך שמירה על אינטרסים אמריקאים.

*יתרון-צבאי-אייכותי של ישראל אינו תחליף לטופוגרפיה של רמת הגולן ורכסי יו”ש, השולטים על הרצועה הצרה של “הקו הירוק” (14 ק”מ מנתניה לטולכרם!). יתרון-צבאי-אייכותי יכול להימחק בתקופה קצרה, אבל יתרון טופוגרפי יחסי נשאר לנצח.

מידע נוסף כאן.

השורה התחתונה

אמנם ארה”ב היא השותף הבכיר וישראל השותף הזוטר, אך מדובר בשתוף-פעולה פורה מאד עבור השתיים ולא בהושטת-יד של ארה”ב למדינה נזקקת.

המידע לעיל מתעד את העובדה ש-3.8 מיליארד דולרים המוצגים כ”סיוע חוץ שנתי” לישראל, הם למעשה השקעה אמריקאית שנתית בישראל, המניבה מאות-אחוזי-תשואה מדי שנה. זו ההשקעה המניבה ביותר של ארה”ב.

מכאן שיחסי ישראל-ארה”ב מהווים כביש דו-סטרי (ולא חד-סטרי) לתועלת הדדית, כאשר התנועה (תרומה) מישראל לארה”ב מתעצמת בעקביות.

לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן

שייך לקטגוריה: אקטואליה, צבא וביטחון,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

תגובות נוספות (4)

מאמרים מעניינים נוספים

בחיסול דף צריכה להתחסל מדיניות “המלחמה מהכורסא”

בהשפעת אווירה עולמית של “קץ ההיסטוריה”, שינויים בחברה הישראלית ופריצות…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

ראש ה-FBI מערער על מדיניות מזכיר המדינה כלפי איראן וחמאס

ראש ה-FBI (שילוב של שב"כ ומשטרה למניעת טרור בארה"ב), כריס…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

בין שואה לתקומה

הימים שבין יום השואה ויום העצמאות הם ימים קשים. בעת…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

חשיפת מיתוס פצצת הזמן הדמוגרפית הערבית

המציאות הדמוגרפית טופחת על פני נביאי הזעם הדמוגרפי הטוענים –…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

במסר לאיראן על ישראל לחתום פרק מביש בתולדותיה

המסר לאיראן שנועד לאפשר לה “מרחב הכחשה” הוא שיאה של…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מדינה תחת הריסות מגדל הפונזי של מדיניות ביטחונית של הרתעה

הנחת היסוד במדיניות הביטחון של העשורים האחרונים שישראל מרתיעה את…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

אדוני, שר הביטחון, להחלטתך!

הדרג הטקטי מפעיל את כוחותיו ברצועה לאור תורת צה”ל שמתמקדת…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

מציאות חלופית מתנגשת במציאות המזרח התיכון

מאז השתלטות האייתולות על איראן בפברואר 1979 ועד היום –…

הבלוג של יורם אטינגר

למאמר המלא

על המערב להקשיב מה יש לעם היהודי לומר לו

המערב הדמוקרטי שהזדעזע (ובצדק) מהריגתם בשוגג של עובדי הסיוע ההומניטרי…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

בושה

ציבור שלם זועק מדי מוצאי שבת בקפלן את המילה בושה!…

הבלוג של מוטי גלוסקה

למאמר המלא

ישראל נזרקה מתחת לגלגלי האוטובוס של טהרן ועל ארה”ב לחלצה משם

בניגוד למתקפות טרור של בודדים, מתקפת חמאס, היא המתקפה הצבאית…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

סגנית הנשיא האריס טועה: ברפיח יש פתרון הומניטרי הנמצא משני עברי הגדר

השגת מטרת המערכה ברצועה נמצאת בהישג יד: הסרת האיום שחמאס…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות