מאת: יואל בן נון
מהדגשה זו ודומותיה (דברים יג, לא; כ, יח) למדו חלק מחז"ל והפוסקים, שמקבלים גֵרים משבעת העמים ומעמלק (רמב"ם הלכות מלכים פרק ו; רמב"ן לדברים כ, י), גם כגרים-תושבים אם רק יקבלו עליהם 'שבע מצוות בני נח', ולכל הפחות, שלא לעבוד עבודת אלילים.
מלחמת חורמה זו נגד האלילות היא שתעצב "עם קדוש", ותממש את רעיון הבחירה בישראל כ"עם סְגֻלָה" (ז, ו).
ברוב העולם התרבותי עבודת האלילים איננה עוד. עם ישראל הביא לעולם דרך זו, והצליח להנחיל אותה לעמים רבים.
קל יחסית להתבונן ממרחק הדורות, ולהתאהב בבחירה שה' בחר בנו לשליחות זו. אבל אם נעמיד את עצמנו (לרגע) במקום אבות אבותינו, יהיה לנו הרבה יותר קשה – להילחם כעם קטן אחד נגד עמים רבים ונגד תרבותם? לנתץ בארצנו סמלי פולחן שהיו מקובלים ו'מקודשים' בעיני רוב העולם? האם אפשר בכלל לנצח?
תשובה חלקית נמצאת בסוף הפרק – "כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם: לא תִירָא מֵהֶם זָכֹר תִּזְכֹּר אֵת אֲשֶׁר עָשָֹה יְהוָֹה אֱלהֶיךָ לְפַרְעֹה וּלְכָל מִצְרָיִם" (ז, יז-יח). אמנם, הניצחון לא יושג בקלות ולא במהרה, אלא בתהליך היסטורי איטי וממושך, ומסעות מלחמה מצריים ("הצרעה" הייתה סמל מלכותי מצרי) נגד עמי כנען, שיסייעו לכם במהלך השני. "מעט מעט" (ז, כב-כו), רק "לא תחמֹד כסף וזהב" משלל התרבות ההיא.
הרב יואל בן נון הוא רב ציוני דתי, ממייסדי ישיבת הר עציון, דוקטור למחשבת ישראל ומרצה לתנ"ך.
____
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
פרסם תגובה