משהו נורא עומד לקרות | ד”ר גילה וכמן
13-04-2023
| עדי רומם
היום השמיני הגיע. שבעת ימי ההכנה, ימי המילואים, שבהם הוסמכו הכוהנים והכלים לתפקידם, הסתיימו. כעת ייערך הטקס שמטרתו – השראת השכינה במשכן. מתי? לפי ספר שמות (פרק מ) מדובר בחודש ניסן בשנה השנייה לצאת בני ישראל ממצרים.
ד”ר גילה וכמן מביאה את המדרש לפיו שבעת ימי המילואים הם שבעה על מוות שטרם התרחש…
נקודת הזמן שבה אנו נמצאים בתחילת פרק ט היא היום השמיני, וכל מי שקרא בעבר את הפרקים הללו יודע כי אסון גדול בפתח. כזכור, הפרק הקודם הסתיים בתיאור הציווי לאהרן ולבניו: “וּפֶתַח אֹהֶל מוֹעֵד תֵּשְׁבוּ יוֹמָם וָלַיְלָה שִׁבְעַת יָמִים וּשְׁמַרְתֶּם אֶת מִשְׁמֶרֶת ה’ וְלֹא תָמוּתוּ כִּי כֵן צֻוֵּיתִי” (ח, לה). מהי בדיוק המשמרת הזו שעליה מצטווים הכוהנים? למדרש תנחומא (פרשת שמיני, סימן א) יש הסבר בלתי צפוי:
“אמר להם משה לאהרן ולבניו: שמרו אבלות שבעת ימים עד שלא יגיע בכם… שכך שמר הקב”ה שבעת ימים אבלות עד שלא הביא את המבול… שנאמר (בראשית ז) ויהי לשבעת הימים ומי המבול היו על הארץ…”.
לפי המדרש, מתברר כי אהרן ובניו יושבים שבעה על מוות שטרם התרחש, ממש כפי שהקב”ה ישב והתאבל על העולם לפני שהשמידוֹ במבול.
המצב האבסורדי הזה מתואר במדרש במילים האלה:
“היו משמרים ולא היו יודעים על מה משמרים, כמה שנאמר: שומר מצוה לא ידע דבר רע” (קהלת ח).
המדרש מעניק משמעות חדשה (וטרגית) למילות הפסוק בקהלת: אין מדובר בשכר למי ששומר את מצוות האל, אלא במי שדבר רע עתיד להתרגש עליו והוא אינו יודע!
אפשר רק לשער את כובד האימה הרובצת על אהרן ובניו. שבעה ימים הם יושבים אבלים בפתח אוהל מועד, דם על תנוכי אוזניהם ועל אצבעותיהם, ואינם יודעים: מי מהם ימות ובאיזה אופן?
ד”ר גילה וכמן מלמדת במכון שכטר למדעי היהדות ובאוניברסיטה העברית.
באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il
שרה יבלונסקי
14.04.2023
תודה רבה על הבנות בפרשת השבוע,מאד מלמד,אני לא למדתי בארץ תנך ומאד נהנת להשכלה כללית.
פנינה ייני
14.04.2023
מענין מאד