פרשת וַיְחִ֤י – החזרה בתשובה של יעקב

28-12-2023 | עדי רומם

איך זה להיות יששכר או זבולון או גד או נפתלי? לדעת שאבא מעדיף אחרים, את יוסף ויהודה, לקנא אפילו בשלושת הגדולים – ראובן, שמעון ולוי, שמרגיזים את אבא עד מוות, אבל לפחות זוכים ממנו לתשומת לב.

להישאר בצד, אחד מהשאר, בלתי נראה, “ויהיו בני ישראל שנים עשר” (לה, כב), אבל רק שניים, יהודה ויוסף נחשבים. אפשר לעבור חיים שלמים רק בלהיות אחד מכולם, בלי כל ייחוד, וזה מתסכל ועצוב.

רק לפני מותו זוכר יעקב לברך את כל בניו, “איש אשר כברכתו ברך אתם” (מט, כח). כאן הוא מתקן את טעותו שלו, כאשר אהב את יוסף מכל בניו ועשה לו כתונת פסים. כאן הוא מתקן גם את טעותו של אביו יצחק, שקרא רק לבנו הגדול עשיו ושלח אותו לצוד ציד, כאילו שכח שיש לו בן נוסף, ועורר בכך את חשדה של רבקה שטעתה לחשוב שהוא מתכוון להעניק את ברכת אברהם לעשיו.

יעקב חוזר בתשובה, גם אם ברכותיו לרוב האחים קצרות ולקוניות. הוא רואה את כל בניו ומתייחס אל הייחוד של כל אחד מהם.

וספר בראשית מסתיים בהשלמה.

פרשת וַיְחִי היא פרשת השבוע השתים-עשרה והאחרונה בספר בראשית. היא מתחילה בפרק מז פסוק כח, ומסתיימת בסוף הספר, בפרק נ פסוק כו.

בדומה לפרשת חיי-שרה העוסקת במותה של שרה, גם פרשת ויחי עוסקת פחות בחיים ויותר בפרידה ובמוות.

ימיו של יעקב אבינו קרבים למות והוא משביע את יוסף שלא יקבור אותו במצרים אלא בארץ אבותיו, ארץ ישראל. לפני מותו הוא מכנס את כל בניו לפרידה ומעניק להם ברכות. תחילה מתברכים בניו של יוסף, מנשה ואפרים, המשודרגים מנכדים לבנים העתידים לקבל נחלה בארץ. בברכתו משנה יעקב את סדר הלידה ונותן קדימות לאח הצעיר. ריפרור לסיפור הישן שלו עם עשיו?

עוד מברך יעקב את כל בניו תוך שהוא סוגר חשבונות, מכתיר מנהיג ומעביר מסרים – חלקם חיוביים וחלקם שליליים, מתוך עולם החי ובמבט קדימה אל חייהם כשבטים בארץ.

“וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֺּת אֶת בָּנָיו וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל הַמִּטָּה וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו” (מט, לג).

גם יוסף מסיים את חייו בפרשתנו, תוך שהוא רומז לגלות מצרים, אך גם מבטיח את סיומה.

חזק חזק ונתחזק!

ד”ר גבי ברזילי מלמד יהדות, מדריך טיולים במרכז יעקב הרצוג ומלמד תנך במכללת גבעת וושינגטון.

___

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות