קצת חוצפה לא תזיק

28-06-2023 | עדי רומם

אל מול הדמות הקומית הזו, דמות חסרת כל עמוד שדרה, מציג רב נחמן בתלמוד הבבלי קו אופי אחר בדמותו של בלעם

בפרקנו מצטיירת דמותו של בלעם בדומה לדמותו של דון קישוט אצל סרוונטס. הגיבור הולך מדחי אל דחי, מסתבך בכל צרה אפשרית, מין מופע מבדח של התעללות של המספר בגיבורו. הרושם הזה מתקבל, בין השאר, בשל הפער שנוצר בין הברירה הסבירה שנתונה בידיו של בלעם – להישאר בבית, לבין הדחף הבלתי נשלט שגורם לו להמשיך ולצלוע אל עבר מפלתו.

אל מול הדמות הקומית הזו, דמות חסרת כל עמוד שדרה, מציג רב נחמן בתלמוד הבבלי קו אופי אחר בדמותו של בלעם.
“אמר רב נחמן חוצפא אפילו כלפי שמיא מהני (=חוצפה, אפילו כלפי אלוהים, מועילה). מעיקרא כתיב לא תלך עמהם ולבסוף כתיב קום לך אתם” (סנהדרין קה).

רב נחמן מוטרד מהשינוי שמתרחש במהלך הסיפור – בתחילה אלוהים אוסר על בלעם במפורש ללכת – “לא תלך עמהם” (פסוק יב), ולאחר מכן, לאחר עוד לילה, אומר אלוהים לבלעם “אם לקרוא לך באו האנשים – קום לך איתם” (פסוק כ).

מדוע שינה אלוהים את דעתו? לא דמות קומית מזהה כאן רב נחמן, אלא דמות שעומדת על שלה.
בלעם השתמש בכח מפתיע כדי להשפיע את דעתו של אלוהים – חוצפה.
רב נחמן המתאר את חוצפתו של בלעם לא נראה כמבקר את בלעם אלא כמתפעל מכוחה של החוצפה – איזה כוח מעניקה החוצפה לחצוף.

הדובר הבא מחרה מחזיק אחריו – “אמר רב ששת חוצפא מלכותא בלא תאגא”.
רב ששת מתאר את החוצפה כמלכות בלא כתר. העוצמה שמעניקה החוצפה לחצוף, שווה בעוצמתה לעוצמתו של מלך.

סיפור בלעם הופך כאן לאב טיפוס למידה שאולי לעתים נתפסת כמגונה, אך היא מעניקה לאדם כוחות אדירים, היא מאפשרת לו לעמוד אפילו מול אלוהים.
האם רב נחמן ורב ששת הכירו את החוצפה בתוך נפשם? האם הם קנאו בחוצפתו של בלעם, ביכולת העמידה שלו? לא נדע. אבל שני האמוראים הללו הותירו לנו שורות מעוררות מחשבה, שיר הלל לחוצפה.

 

דניאל שרשבסקי, מלמד מקרא ומדרש במסגרות שונות. חבר מערכת 929.

 

באדיבות אתר 929 תנך ביחד www.929.org.il

לבלוג של עדי רומם לחצו כאן

שייך לקטגוריה: פרשת השבוע,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

פרשת אמור- לפתוח יומנים, פגישה עם אלוהים

האחריות על הזמן מתחלקת בין אלוהים לעם ישראל, על השבת…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת קדושים- ערמה של מצוות

קדושה אינה רוחניות מרחפת וגם לא מלמול ריטואלי, קדושה היא…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

של מי החטאים האלה לעזאזל?

מושג השעיר לעזאזל אינו רק טקס דתי או אמצעי כפרה,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ציפור החופש וציפור הביטוי

חופש הדיבור, שהוא בדרך כלל מעלה אצל האדם, יכול להפוך…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת תזריע- הטוב, הרע והמצורע

הרבה מצורעים מסתובבים בינינו, הם לא נראים טוב ומתנהגים בצורה…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת שמיני- אני כאן כדי לנקום

נדב ואביהוא ניסו להגן על כבוד אביהם שלא הצליח להעלות…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

להגיע לאיזון הנכון

החֵלב והדם הם הפכים. החֵלב הוא כבד, שומני, מה שמכביד…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פרשת ויקרא – לא ידעת? עוד יותר חמור

מדוע מעשה שנעשה בתום לב, מתוך שכחה או טעות אנוש…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת פְּקוּדֵי – כך בחושן, כך בבית העלמין הצבאי

במבט ראשון, החושן נראה פשוט מאוד בצורתו: “רבוע היה… וימלאו…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת וַיַּקְהֵל – טוות וחכמות

מדוע לטוות העזים, מלאכה שאנחנו כבר לא מכירים, הוענק תואר…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא – מישהו מסתיר את הכיור?

“ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה…” (ל, יח). בפרקים לה-לח,…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

פָּרָשַׁת תְּצַוֶּה – יצירה ושגרה

קרבן התמיד הפך לעוגן יומי. מימוש הגדרותיו המדויקות מִסגרוּ את…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות