לגיטימציה לאייתולות פוגעת במאבק בטרור האסלאמי

07-02-2022 | יורם אטינגר

משטר אלים מבית הוא דלק למדיניות חוץ אלימה

לפי  Iran human rights review הבריטי: “…. השילוב בין הפרת זכויות אדם, פיתוח והפצת מערכות נשק, היעדר דמוקרטיה, ותמיכה בגופי טרור ברחבי העולם הם תופעה ייחודית ההופכת את איראן ליישות מסוכנת. הפרת זכויות אדם באיראן מאיימת על השלום והביטחון ברחבי העולם. יש היאבק בתופעה זאת, לא רק למען הצדק, אלא גם למען השלום, היציבות ושלומן של הדמוקרטיות המערביות….”

דיכוי מיעוטים דתיים ועדתיים באיראן, בנוסף לחינוך לשנאה אנטי-מערבי, הם הביטוי האמין ביותר של תפישת-העולם וחזון משטר האייתולות. אבל, תופעה זאת אינה מקבלת תשומת לב ראוייה של מעצבי מדיניות החוץ והביטחון בארה”ב.

מדיניות הפנים פורעת-החוק של משטר האייתולות מהווה קו-ייצור פורה של כח-אדם להפצת המהפיכה האיסלאמית ברחבי העולם.

התעלמות ארה”ב והמערב מהשפעתו המשמעותית של משטר הדיכוי האיראני על התנהלות איראן בזירה הבינלאומית, מעניקה רוח-גבית למשטר האייתולות ורוח-נגדית למאבק בטרור האיסלאמי.

למעשה, התמקדות במדיניות הדיכוי של איראן תעמיד את המו”מ בין איראן לארה”ב על בסיס מוצק של מציאות, ולא על בסיס רעוע של הרהורי-לב .

התמקדות במדיניות הדיכוי (עם דגש על מערכת החינוך לשנאה) תמחיש למשטר האייתולות שאינו יכול להתיימר להיות שותף-אמין למו”מ, כל עוד הוא פועל כמוקד הפצה של טרור אנטי-סוני ואנטי-מערבי המונחה על ידי חזון פנאטי שיעי בן 1,400 שנים.

התמקדות זאת תפעיל לחץ על משטר האייתולות למתן התנהלות מבית, או לשחק לידי גלאי-שקר שיחשוף את זהותו האמיתית.

הענקת לגיטימציה בינלאומית ל- והכרה במעמד בכורה אזורי ועולמי של – משטר האייתולות, כולל חבילה נדיבה פיננסית ודיפלומטית, מהווים לגיטימציה למשטר השיעי האלים ביותר מאז המהפיכה האיסלאמית ב-1978/79.

הענקת לגיטימציה בינלאומית למשטר האייתולות, שחרת על דגלו מלחמת חורמה במשטרים ה”משומדים” הסונים (כגון ערב הסעודית, איחוד האמירויות ובחריין) ובמערב “הכופר”, ובראשו “השטן הגדול האמריקאי”, מנחיתים מהלומה עזה לחוגים איסלאמים המנסים להחדיר מתינות איסלאמית באיחוד האמירויות, מצרים, ערב הסעודית ומרוקו.

הענקת לגיטימציה למשטר האייתולות – מבלי להתנותה  בעקירת החינוך לשנאה והדיכוי – שומטת את הקרקע מתחת לרגלי המיעוטים הדתיים והעדתיים ופעילי זכויות האדם באיראן.

דיכוי זכויות האדם באיראן

Iran human rights review מוסיף: “חוקת איראן [אושררה ב-24 אוקטובר 1979 ותוקנה ב-28 יולי 1989] לא מכירה בזכויות אדם כפי שמוגדרות במגילות זכויות האדם…. זכויות הלא-מוסלמים נחותות מהמוסלמים, וזכויות האישה נחותות  מהגברים…. מאז הקמת הרפובליקה האיסלאמית של איראן ב-1979 נחקק מספר רב של חוקים המפלים לרעה את האישה האיראנית….

“באיראן אין ריבונות של העם, אלא כפיפות מלאה של ‘אומת האלוהים’ לאלוהים ולנציגו עלי אדמות,  שהוא ‘המנהיג העליון’ [אייתולה חמנאי שירש את מקום אייתולה חומייני] בעל סמכויות חוקתיות מקיפות ובלעדיות….

“המנהיג העליון [המכהן לכל החיים] קובע את זכויות העם האיראני, שולט על כל זרועות השלטון, ומפרש את החוקים והתקנות לפי הפרשנות השיעית המחמירה ביותר…. מכאן עונשים אכזריים שגרתיים כמו סקילה באבנים, כריתת אברים, הלקאה והוצאות להורג….

“סעיף 12 בחוקה קובע שהשיעה היא הדת הרשמית באיראן. דתות אחרות יכולות לפעול באופן חופשי במסגרת החוק [הנתון לפרשנות השליט השיעי העליון]…. לשלוש דתות [זורואסטריות, יהדות ונצרות] יש חופש-דת [לפי פרשנות השליט העליון], אבל לא להפיץ את הדת. נסיון להמיר דתו של מוסלמי גורר גזר דין מוות….”

לפי הפרופסורים וואהאבודין ראיס ועבדול באני קאמאל מהאוניברסיטה האיסלאמית הבינלאומית במאלזיה ואוניברסיטת אידירים בייאזיט בתורכיה: “יש פגיעה שיטתית בזכויות האדם של המיעוטים העדתיים והדתיים באיראן….  זכויותיהם של מי שאינם שיעים – כגון סונים [10 מיליון באוכלוסייה של 85 מיליון], באהאים [850,000 ונטולי-זכויות], זורואסטרים [35,000], יהודים [8,500] ונוצרים [7,000] – נתונות לפרשנות שיעית של החוקה….

“הפלייה ממוסדת קיימת נגד מיעוטים דתיים [המהווים אוכלוסייה מוגנת אך נחותה – ד’ימי]…. המיעוטים חייבים לפעול רק במסגרת מגבלות של השיעה….

“האוכלוסייה המוסלמית באיראן מחולקת לשיעים וסונים… אך במקרים הנדירים שסוני נבחר לתפקיד ציבורי, הוא מושבע לקדם את ערכי השיעה….”

לפי דיווח “מכון המזרח התיכון” הוושינגטוני, “יש באיראן 3.5 מיליון סופים מוסלמים. בניגוד לאייתולות, הסופים מתנגדים לאיסלאם כפייתי, נטול-סובלנות ואלים, אלא פועלים לרוחניות, מיסטיקה וקדושת החיים והחירות. המנהיג הסופי בן ה-90, דר’ נור עלי טאבאנדה מת (נרצח?) כאשר היה שנתיים במעצר-בית. במקומו מונה איש-דת סופי המהווה בא-כח של האייתולות….”

Arab News הסעודי דיווח ב-22 דצמבר 2021: “מיעוטים שאינם-פרסים מהווים כ-50% מאוכלוסיית איראן, אך מופלים לרעה באופן משמעותי…. מאז מהפיכת 1979 סובלים הכורדים, הערבים והבלוצ’ים מנחת-זרוע כוחות הביטחון…  דיכוי דומה הוא גם גורל ערביי חוזיסטאן שרובם שיעים [2% מהאוכלוסייה]… כמו גם המיעוט האזארי המהווה 16% מהאיראנים, המהווה יעד ביטחוני עבור משמרות המהפיכה באיראן, עקב הקשר התרבותי לתורכיה, ועקב הזיקה ההיסטורית-עדתית לאזארבייג’אן השכנה מצפון…. הכורדים הם מיעוט של 10% שרובו סוני… וכמו שאר המיעוטים הם מנועים מללמד את שפתם בבתי ספר. כורדים החשודים בהשתייכות לארגוני אופוזיציה כורדית מוצאים להורג….”

השורה התחתונה

האם ארה”ב והמערב יכולים להמשיך להתעלם מהמשמעות האסטרטגית הגלובלית של ההתנהלות פורעת-החוק של משטר האייתולות – מאז 1979 – כולל חינוך לשנאה, למרות שהיא פס-יצור יעיל של כח אדם ליצוא המהפיכה האיסלאמית האלימה ברחבי העולם?!

האם ארה”ב והמערב יכולים להמשיך ולהתעלם מהעובדה שההתנהלות פורעת-החוק של משטר האייתולות מבטאת את החזון האסטרטגי של משטר זה בזירה הבינלאומית?!

האם ארה”ב והמערב יכולים לקיים מאבק יעיל במעורבות משטר האייתולות בחתרנות, טרור ומלחמות, כאשר הן מתעלמות מהתפקיד המרכזי של האידיאולוגיה השיעית, הדיכוי והחינוך לשנאה בליבוי אלימות איראנית מתאיילנד, דרך המזרח התיכון ואפריקה ועד לאמריקה הלטינית וגבול ארה”ב-מכסיקו?!

הענקת לגיטימציה למשטר האייתולות, והכרה במעמד בכיר של המשטר בזירה האזורית והעולמית, מהווים בגידה במיעוטים הדתיים ועדתיים באיראן, שומטים את הקרקע מתחת לרגלי המשטרים הסונים הערביים הפרו-אמריקאים, מנחיתים מהלומה למאבק הדמוקרטיות המערביות בטרור האיסלאמי, ופוגעים בנסיונות לקדם איסלאם מתון במדינות האיסלאם.

לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן

שייך לקטגוריה: כללי,
תוכן ששייך למאמר:

שתפו

פרסם תגובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


אין לפרסם תגובות הכוללות תוכן פרסומי או פוגעני אשר חורג מגבולות הטעם הטוב.

מאמרים מעניינים נוספים

לחמניות גבינה בית לזית

אצלנו בשבועות מיני לחמניות גבינה או בשמן המקצועי, לחמניות ביס,…

הבלוג של ניצן פוגל

למאמר המלא

מרק קובה סלק אדום, מהיר

אמא, נולדה וגדלה בעיר-העתיקה בירושלים, בתקופה, בה אימהות וסבתות בשלו…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

מקלובה (טבולה) עוף- ירקות צבעוני וריחני

אין צורך להציג את סלט הטבולה עם הבורגול, או המג׳דרה…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

לחמעג’ון – הגרסה הביתית

מתכון ללחמעג’ון (לחמה בעג’ין בערבית, או ‘ספיחה’ בגרסה הסוריה), הוא…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

קלצונה

אין צורך להציג את המטבח האיטלקי הכל-כך טעים וצבעוני. מגוון…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

פולנטה/ ממליגה? בעשר דקות

פותחת את הארון בפעם השלישית, פותחת וסוגרת. בא לי להכין…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

ניהול עושר משפחתי – הדרך להוציא הרבה יותר מהכסף שלך

אם בעבר שירותי ניהול עושר היו מיועדים בעיקר למשפחות אמידות…

הבלוג של נטו פיננסי

למאמר המלא

פשטידת כרובית וגבינות (ללא גלוטן)

פשטידה קלה להכנה, צבעונית ויפה בגלל שלל הירקות, טעימה ומשביעה…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא

פָּרָשַׁת בְּשַׁלַּח – מאחורי הקלעים של הסיפור

אלה פרקי יציאת מצרים שעליהם מבוסס הטקסט של ההגדה של…

הבלוג של עדי רומם

למאמר המלא

ממתי נכון לראות באדם עם דמנציה כמי שיש לקבל הכרעות עליו – בלעדיו?

כאשר מופיעים סימנים לדמנציה באדם, כיצד מכריעים בשאלה האם עלינו…

הבלוג של הרב יובל שרלו

למאמר המלא

אובמה: לא ידיד של ישראל ולא ידיד של האמת

עוד מנאום קהיר ב- 2009 אובמה התגלע כמייצג מובהק של…

הבלוג של ד"ר חנן שי

למאמר המלא

לזניה חלבית

לזניה קלאסית, הכי פשוטה והכי טעימה, כזאת שמכינים כל הזמן לכל…

הבלוג של מילכה דיין

למאמר המלא
עגלת קניות
0

אין מוצרים בסל הקניות.

למעלה
חזרה
נגישות